Alla inlägg under januari 2009

Av madeleine karlsson - 28 januari 2009 12:54


Inatt somnade jag ungefär någon gång efter klockan tre... Jag låg där och vände och vred på mig och tänkte på det ena och det andra.

Jag har kommit fram till att det nog är min så kallade ekonomi som jag ligger och grubblar över. Pengar hit och pengar dit, allt kostar och saker går sönder.


Nu är mina skor trasiga, de så att säga läcker in en aning efter det härliga tövädret förra helgen... Aldrig har jag nog varit så blöt om fötterna som då... Jag förstår inte varför de inte kan tillverka något så när hållbara skor i dag. Det spelar ju ingen roll vilken sorts sko i vilken sorts prisklass man köper, nog faan läcker de alltid... Gummistövlar blir nog mitt nästa inköp. (Då kanske man kan ta sig ut lite mer i skogen också?)


Nä tröttsamt är det med dålig kvalité!

Nu har jag huvudvärk och är så trött att jag inte vet hur jag ska orka glo igenom och analysera en två och en halv timmar lång film (Pans labyrint) och skriva nästan klart om Fenrisulven på ett skräckigt vis... *suck*


Gick en promenad hem, trodde huvudvärken skulle släppa... Icke sade nicke. Då gick jag och handlade huvudvärkstabletter istället. Ska nog ta en nu, äta lite mat av något slag och sedan ge mig i kast med mina uppgifter.

Men innan jag gör något av det där så ska jag ge min kära sambo lite mat. Zorbaslarver (Hur det stavas har jag ingen aning om men man uttalar dem så) blir det idag. Han kommer kasta i sig maten har jag en känsla av... Som vanligt när det vankas nåt så fint å lyxigt som inhandlade feta larver...


Nåväl, jag har inte tid att sitta här och bubbla ur mig ord egentligen.

Nu får det räcka för nu.


Hej svejs!

Av madeleine karlsson - 28 januari 2009 00:15


Nu har jag setat här och låtit mig inspireras av mina foton... Ååå vad jag vill tapetsera om och få upp några snygga bilder i svart vitt på alla människor som jag tycker om! Jag måste få arslet ur vagen och ringa min hyresvärd...


Hoppas ingen av er tar illa upp... Ni är så fina på bild allesammans!



Av madeleine karlsson - 27 januari 2009 23:43


Jag har en såååån lust att fotografera! Just nu! Vad göra åt detta???

Borde egentligen börja på min filmanalys, läsa eller möjligtvis gå och sova...


En granne till oss där vi bodde innan vi flyttade ringde mig idag. Jag tror att jag just har bokat mitt första betalda "fotojobb". Grannens son ska gå på balen innan studenten i Maj och ville att jag skulle fotografera honom och hans tjej. Som tack skulle jag få en slant. Vilken lycka!!!! :)


Det måste vara det bästa extrajobbet som finns i hela världen.... Att fotografera människor i olika situationer och högtider och känslor. Fantastiskt. Om jag ändå kunde få försörja mig på det istället för att gå och slita på mitt gamla jobb. Då vore lyckan gjord! Nåväl, jag måste ju börja någonstans... Sedan är det bara att arbeta sig uppåt.


Måste nog gå igenom lite bilder å se vad jag har... :) 

Av madeleine karlsson - 26 januari 2009 17:51


Jo, det var ju det också...



Jag har nu även läst ut boken Ninas resa som handlar om en judisk flicka från Polen under andra världskriget. Boken handlar om hur hon och hennes familj hamnar i warszawagettot där de får kämpa för sin möjliga överlevnad... Ni får själva läsa och se hur det går.



Nu är det så här förstår ni att jag är väldans intresserad av just det här ämnet. Andra världskriget, Hitler och förintelsen är stora händelser. Händelser man långt ifrån kan förstå eller sätta sig in i. Det är svårt att tänka sig att dessa hemskheter faktiskt har ägt rum. Alldeles precis bredvid oss här i trygga landet Sverige.



Det är hemska historier men ändå viktiga och på sitt sätt väldigt intressanta. Jag läste Anne Franks dagbok för några år sedan och även om där inte fanns speciellt många målande beskrivningar av omgivningar och liknande så fick man ändå en relativt klar bild i sitt huvud av hur det måste ha varit att hålla sig gömd månad efter månad samtidigt som skräcken och rädslan håller en hårt runt halsen. Anne Frank skrev dagbok under åren 1942-44 under tiden hon levde med sin familj i sitt gömställe... Ända till den dagen då Polisen kom för att hämta dem...



Nu har jag slut på ideer om böcker som liknar dessa två verklighetsskildringar så jag undrar helt enkelt om ni har några tips?? Var inte snåla nu, jag behöver något nytt och spännande att läsa...



Av madeleine karlsson - 26 januari 2009 17:47


En sak stör mig med den här bloggen... Det är att det kostar pengar för att få ladda upp bilder. Tjugo pix för ett hundra bilder...

Jag tycker det är lite i överkant faktiskt. Jag menar stället heter ju ändå blogga gratis...............


Nu har jag bara en bild kvar.

Av madeleine karlsson - 25 januari 2009 00:00


Bröstkorgen höjde sig, det såg ut som om skinnet inte skulle räcka till... Så blek och kraftfull låg du där.

Min stora hand såg så liten ut där den vilade i din. Som en pärla i ett snäckskal.


En tår i ögonvrån, den var till dig. Jag vet att du samlar...


Smala ben, långa och förvridna blandades med mina. Ingen är den andra, ett lik. Ska vi överleva?

En mun glömmer så lätt, orden fastnar där. Hur talar man utan att höras? När vågar man sådant man inte törs?


En tår i ögonvrån, du stal den. Jag visste att du ville ha den...


Låter dig vara. Du är vackrast då. Bland dina tankar där du aldrig tar slut...


Av madeleine karlsson - 24 januari 2009 00:19

Jag trodde i mitt stilla sinne att man kunde googla preciiis vad som helst och få fram ett vettigt svar... Eller ett ovettigt... Hur som helst... ett svar bara...


Icke sade nicke...

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara men jag smäller på ett vis med mitt tuggummi och frågade J hur många ggr man kunde smälla med samma tuggummi på en å samma gång utan att börja om från början...

J hade inget svar så jag frågade om det kunde finnas i någon Guinnes rekordbok... Han trodde inte det så jag tänkte att jahapp då får jag välle googla då...


Sagt och gjort så googlade jag på orden "Tuggummismällar rekord" men nej., inte en enda post fanns att läsa om detta prikära ämne... :P


Knas...


Men skönt att veta att allt faktiskt inte går att googla....

Av madeleine karlsson - 22 januari 2009 00:37


Det känns som om jag nästan glömt bort hur man använder en pensel....


Jag har inte hunnit/haft någon inspiration att måla på så himla länge men ikväll så infann sig lusten igen och eftersom jag är ledig imorgon så gjorde det inget att jag setat och glömt bort tiden en stund...

För det är det man gör när man målar... Glömmer bort både tid och rum. Jag har saknat det märker jag nu så här i efterhand. 

Det är härligt att flyta bort i färgernas land där man kan blanda och bestämma precis vad som helst alldeles själv utan att någon kommer och klagar eller talar om att allt inte stämmer.


Jag vet att jag inte är så duktig som många andra men det är roligt och fruktansvärt avkopplande... Eller ja duktig och duktig förresten... Inom målandet och skapandet och konsten så finns det ju egentligen inga rätt och fel. Det är det bästa med hela skiten tycker jag! Alla kan vi skapa konst! Det handlar bara om att våga. Glöm för all del inte det!


Det är så mycket nu med det mesta men jag trivs nå så in i bomben. Jag är lyckligare än på evigheter även fast jag inte får ihop allt hela tiden. Vänner, skola, fritid, intressen, läxor, måsten, hushållet och annat får helt enkelt inte plats på 24 små timmar sju dagar i veckan. Kan någon skapa en extra dag innehållandes fler timmar? Jag vill ju så gärna hinna med allt och alla.


Nåväl, nu ska jag ägna mig åt ett annat intresse jag har... eller två förresten, nämligen läsning och sömn! Den boken jag läser nu, Ninas resa, är inte lika spännande som Psykopaten men den är bra på sitt vis. Handlar om en familj i Polen under andra världskriget och resten kan ni säkert räkna ut själva.. Om inte så får ni läsa boken helt enkelt. Mycket intressant!



God natt med er Ungdomar och gamlingar, barn och vuxna, levande och döda!


Over and out!



Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24 25
26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards