Alla inlägg under november 2011

Av madeleine karlsson - 29 november 2011 16:23


Varje år är det ett evigt tjat om den där förbaskade önskelistan. Varje år är det också lika jädra svårt att komma på saker som man faktiskt önskar sig. Men i år tänkte jag faktiskt titta runt lite och se vad jag vill ha och Korvbullen, här har du min lista! ALLT går att beställa från nätet, precis som du vill ha det! Det här var väl smart va?


Aussie shampo

Aussie balsam

Aussie inpackning


I love... Duschcreme å sånt

I love... finns även att beställa här.

Päronlotion


Tranströmer

Lars Kepler

Tusenskönor


Här finns en massa gott som jag önskar mig... Typ choklad å teer av olika slag.


Något smycke kanske?


Jaa, utöver dessa grejer så funkar ju alltid presentkort såklart!


Puss fina! :)



Av madeleine karlsson - 28 november 2011 16:21


För ett par veckor sedan läste jag att Annika Marklund drabbats av cancer. Livmoderhalscancer. Det högg till lite inuti mig och genast såg jag mig själv liggandes i den där gynstolen på sjukhuset gråtandes av smärta.


Annika hade missat att gå på något cellprov och när hon senare var på sjukhuset i ett annat ärende så bestämde hon sig för att även ta ett cellprov. Det visade sig att hon hade cellförändringar och i början på november opererades dem bort. Jag antar att det var en likadan operation som jag gjorde. Tyvär så hade cellförändringarna hunnit utvecklas till cancer och det var det beskedet hon fick av läkarna när de fått svar på proverna. Jag började nästan gråta, det kunde ha varit jag. Tänk om jag inte gått på cellprovtagningarna på några år. Då hade kanske jag stått i hennes skor. Känt mig maktlös, livrädd och tyckt att livet var orättvist.


Sedan jag läste om detta har jag inte kunnat låta bli att gå in på Annikas blogg. Varför vet jag inte riktigt. Vill jag på något sätt visa medkänsla? Vill jag veta vad som "händer sedan"? Vill jag stötta? Jag vet inte... Kanske är det för att jag känner igen mig i det som Annika skriver, all den oändliga väntan på besked och operationer, beslut och farligt eller ofarligt. När jag läser hennes text om hur jobbigt det är med all väntan så är det som om hon stulit orden ur mina tankebanor och min mun. Jag vet precis hur det känns. Det är det värsta man kan vara med om. Att leva i någon form av gränsland mellan "Ska jag fortsätta leva" eller "Ska jag dö nu"? Ingen kan ge svar, man måste vänta på labbresultat. Det tar för jävla lång tid. Tillslut orkar man inte vänta mera. Jag minns att jag åkte bort till Korvbullen för jag kunde inte vara hemma och vänta på posten. Det gjorde mig fysiskt sjuk och illamående. Livet som man egentligen ska leva finns inte där och då.


Jag kommer att fortsätta besöka Annikas blogg för jag vet att hon måste gå igenom helvetet just nu. Jag var på väg dit men som tur var så hann jag bli stoppad i tid. Det kan ju förstås komma tillbaka och det sitter alltid i bakhuvudet, följer mig vart jag än går, varje dag. Jag kan drabbas av cancer, livmoderhalscancer.



Glöm för allt i världen inte bort att gå på cellprovtagningen när ni blir kallade!


Av madeleine karlsson - 26 november 2011 13:28

Äntligen får man börja julpynta! Som jag längtat. Nu hoppas jag på snö...

 
Av madeleine karlsson - 24 november 2011 12:32

Jag är så oerhört glad! Jag studsar fram och ändå har jag inte ens nått hela vägen än. Jag är bara halvvägs över ån och jag svär på att jag inte ska ropa "Hej" ännu men jag kan inte låta bli att känna mig nöjd och lycklig.


Idag ringde en man från Bålsta i Håbo kommun och sade "Hejsan, du har sökt jobbet som kommunikatör, är du fortfarande intresserad av det?". Japp, blev mitt svar samtidigt som leendet bredde ut sig över hela mitt ansikte. Han fortsatte med att informera mig om att den 1:a december var jag välkomen dit på ett samtal. Jag fick själv välja tid vilket jag tycker var fantastiskt skönt. Jag valde klockan ett så att jag i lugn och ro kan hitta dit jag ska utan att stressa och komma fram svettig... Han sade att jag hade en mycket trevlig och intressant ansökan och då blev jag så klart ännu gladare.


Jag är alltså en av fyra som ska på intervju! Jag är otroligt glad för det här samtalet betyder att jag finns, jag syns och någon tycker om det jag gör. Jag hoppade upp ur det där mörka hålet jag befunnit mig i ett tag och nu ser jag solljuset igen. Det här var en mycket fin bekräftelse som jag väntat länge på.


Kommer jag inte vidare eller får jag inte jobbet så är jag ändå glad för att någon har visat intresse för mig. Någon har velat haft mig på sin arbetsplats. Dessutom så har jag ju då varit på en intervju och det är ju en erfarenhet som man kan behöva i framtiden.


Problemet, när jag hade lagt på luren var att jag inte hade en aning om vilket av alla de jobb jag sökt som jag nu skulle på intervju för... Herregud! Men nu har jag rekat lite i min mailbox och kommit fram till att det är jobbet som Kommunikatör vid skolförvaltningen i Håbo kommun som jag sökt. Tyvär så kan jag inte längre läsa själva annonsen. Det hade jag ju haft nytta av nu känner jag eftersom man vill förbereda sig så gott det går inför den här intervjun. Jag minns ju inte heller vilka arbetsuppgifter som skulle utföras men jag antar att jag tyckte att det passade mig eftersom jag sökt jobbet...


Det kan ju gå hur som helst det här men jag är så sjukt glad! Hur det än blir så har jag vunnit i alla fall en liten vinst.





Grattis till mig, och håll tummarna nu allihopa för att det här ska gå vägen!



 

Av madeleine karlsson - 22 november 2011 12:52

Har varit vaken och ensam i flera timmar nu. Önskar att jag hade nån att skratta med just nu där jag ligger mätt i soffan...

 
Av madeleine karlsson - 22 november 2011 08:00

Ja, här sitter jag med näsan nere i den stora tekoppen och funderar. Känner mig varm om kinderna och kanske, kanske börjar magen bli sugen på frukost...



Jag tillhör dem som ibland tycker att det är trevligt att titta på morgon-tv. Radio lyssnar jag aldrig på, blir knäpp när de kör samma låt för 56:e gången på en halvtimma. Men borde det inte finnas en morgon-blogg? Det vore väl rart? En blogg där det varje morgon postas ett nytt inlägg och kanske något musiktips eller så? Det måste vara ett ganska långt inlägg, tänker jag mig. Så att man kan fylla på sin tekopp och sitta där och mysa framför ett stycke välskriven text länge. Det skulle jag vilja ha i alla fall. Kanske ska starta en själv? Godmorgonbloggen, ska den heta i så fall!


Där, kan ni tänka er, skriver jag idag om min teförälskelse. Den som liksom får mig att längta efter en kopp starkt, hett te varje ledig stund. Vad är det som gör att vi människor (oftast vuxna) har den här längtan efter en kopp varmt, det behöver inte vara te, det kan lika gärna vara kaffe! Det viktigaste är att vi knäpper på kaffebryggarn eller vattenkokar´n på morgonkvisten. "Så att man vaknar", brukar många säga. Jag säger mest "För att det är mysigt". Jo, för jag tycker det. Det är mysigt att sitta ihopkrupen någonstans med en stor kopp som det ryker ur och filosofera över saker och ting. Det är lika mysigt tidigt på morgonen, mitt på dagen eller sent på kvällen. Det är den där tiden som man får bara för sig själv. Min kopp, mitt te, min tid, mina tankar.


Dofterna kan också frambringa olika känslor eller minnen. Den där tidiga kaffedoften på morgonen påminner mig om mamma. Hon dricker alltid kaffe, jämt. Jag minns bryggarens puttrande där ute i köket och sedan sörplandet och tidningsprasslet ifrån vardagsrummet eller köksbordet. Trots att det var många år sedan jag bodde hemma så är det ett tryggt minne. Kaffe, det är mamma det!

Jordgubbste däremot, är mormor. När jag inte vill ha kaffe så bjuder hon på te och då väljer jag alltid jordgubb. Det är gott och passar liksom in där på något sätt. Men jag har fler varma-drycker-hos-mormor-minnen. Den varma chokladen som jag drack ur de fina glaskopparna när jag övernattade där som liten. Jag tyckte så mycket om de där kopparna minns jag. De var genomskinligt gröna och nu står de i mitt teskåp här i köket tillsammans med kaffekoppar i samma stil som jag fått ärva av Korvbullens mormor. Jag tycker mycket om dem för de tillhör liksom min barndom. Å så blev jag så glad när jag fick de där kaffekopparna, det kändes som ett tecken på att vi ska vara ihop Korvbullen å jag. För hur många mormödrar har likadana genomskinliga koppar med fat i grönt?


Hur många testunder har jag inte haft med nära och kära vänner? Det är något visst att sitta med näsan ovanför en stril av het väldoftande ånga och samtala om livet. Det gjorde jag ofta när jag bodde i Eskilstuna. Jag hade många vänner på besök men ingen var nog lika tegalen som jag. Jag fick till och med möblera om i köksskåpen så att jag skulle få plats med alla tesorter. Jag hade nämligen inget skafferi så ett litet köksskåp fick fungera som det hemma hos mig. När jag bott ett tag så hade jag så mycket te att det lilla skåpet inte gick att stänga. Därför rensade jag ur och kastade en hel del saker som jag inte använde, flyttade allt te till det största skåpet och där fick de bo. Tills jag flyttade hit. Nu bor de i ett eget skåp, helt avsett för te. Men det vet ni ju redan...


Ja, ungefär så här skulle det ha kunnat sett ut i Godmorgonbloggen. Ibland skulle det kunna komma gästinlägg från olika kända, eller okända personer. Jo, men det här vore ju skoj. Ingen reklam, ingen jobbig röst som ska tjabbla om mindre intressanta saker och ingen störande musik som man sedan har på hjärnan hela dagen fastän man inte vill.


Drömma kan man ju alltid i alla fall...





Av madeleine karlsson - 21 november 2011 14:57

Är ute å vandrar i den fuktiga luften. Allt är grått och kråkorna kråkar ut sina oljud i trädtopparna. De redan fallna löven är blanka och börjar dofta av förruttnelse. De bruna och gröna färgskalorna träder fram i den grå förmiddagsluften. Katten som smyger omkring bland buskarna hade smält in perfekt, om det inte vore för dess vita tassar. Nu smyger den där, väntar på en mus eller sork att tugga sönder. Eller lägga framför sin husses eller mattes ytterdörr.


Ser en galen hackspett som flyger fram och tillbaka över vägen. Den skriker och flaxar. Sitter aldrig still. Har den magknip? Försöker andas med de största andetagen. Så skönt det är att vandra, bara rakt fram. Slippa tänka, bara gå med den ena foten före den andra. Ibland vill jag gå baklänges men det skulle se konstigt ut. Inte för mig kanske, men för andra. Sådana som observerar precis som jag gör nu...


Det blåser inte ens men ändå faller löv och studsar mot min kropp. Den blir så varm och härlig av att promenera. Luften som cirkulerar i lungorna följer med ut i blodomloppet och forsar vidare ut genom näsan. Värmen och kylan blir till ett utan att för den delen bli ljummet. Trampar på ekollonens små mössor som blivit kvarglömda på asfalten. Tur att de har varandra. Gräset som fortfarande är grönt samlar dagg och låter vem som helst dricka sig otörstig. Ibland, om nätterna och morgnarna så fryser det till is. Jag tror att alla små krypen åker skridskor då, runt, runt i små cirklar. Kanske kan du höra dem en morgon om du går upp tillräckligt tidigt?


Ja, här vandrar en observerare, en tänkare och en människa som undrar och ställer till med oreda i tankeverkstaden...



 

Av madeleine karlsson - 17 november 2011 22:27

Jag hade inte tänkt ge mig in i den här debatten men nu känner jag att jag måste göra det ändå. Har precis tittat på "Debatt" och där handlade det om de vårdskandaler som så plötsligt ploppat upp och förvånat så många. Jag har själv många års erfarenhet inom både kommunal och privat äldreomsorg och har därför en ganska klar och tydlig bild över hur det fungerar att arbeta "på golvet" med gamla och sjuka människor.


För det är det vi pratar om här, människor. Både de som arbetar inom äldreomsorgen och de som behöver bruka den.


Jag blir rent ut sagt förbannad av att lyssna på politikerna som sitter och käbblar om valmöjligheter, mångfald och vinstdrivande inom företagen. De vet ju inte vad de pratar om! Har någon av dem arbetat inom vården? Har någon av dem arbetat både inom någon kommun och för ett privat företag? Har någon av dem besökt ett boende och pratat med personalen där? Svaret på de frågorna blir med största säkerhet Nej!


Inom äldreomsorgen finns inga valmöjligheter. Du blir tilldelad en plats på ett vårdhem, har du tur kanske det ligger i något område som du känner igen. Där det finns plats, där får du en möjlighet att bo. Om du inte är för frisk förstås för då får du bo kvar hemma. Kanske, kanske kan du bli beviljad hemtjänst några timmar om dagen, att få maten levererad och en dusch någon gång i veckan. Det är så det ser ut, punkt. Det är inte direkt så att Nisse 83 år och dement blir tillfrågad vilket äldreboende han skulle kunna tänkas vilja bo på... Han kan för fasen inte ens välja själv för han vet inte vad valmöjlighet är för något.


När jag arbetade inom kommunen och precis hade börjat arbetet på demensboendet så tyckte jag att det var lite läskigt med gamla människor. Men efter hand så upptäckte jag att de var alldeles underbara och faktiskt hade gått igenom ett helt liv. Inom dem fanns sorg, glädje, minnen, tårar och skratt. De var fortfarande mnniskor trots att deras hjärna och ibland även kroppen svek dem. Några år senare skulle demensboendet privatiseras. Det skulle bli så bra sade man samtidigt som vi fick besked att personalstyrkan skulle minskas med nio heltider. Nio! Vi rynkade pannorna och många valde att förtsätta på andra ställen inom kommunen. Jag tog däremot min chans och fick ett fast jobb. Jag var jätteglad och nöjd... tills dagen då vi blev privata. Att minska ner personalstyrkan med nio personer känns.


I början gick det ganska bra, vi kämpade på och tänkte att den här nystarten snart skulle ordna upp sig. År efter år gick och allt fler underliga saker hände. Saker som jag aldrig ens reflekterat över inom kommunen. Latexhandskarna var för dyra så om vi kunde använda de sämre i plast på ena handen när vi utförde så kallat "smutsigt arbete" så skulle det vara jättebra. Blöjbeställningarna skärptes och vi skulle utföra någon slags mätning. Hur många och exakt vilka sorters blöjor behövdes och användes? Resultatet av denna "mätning" var att bara ett visst antal sorters blöjor fick användas. Jag hade mina aningar om varför... Tvättlapparna, de där mjuka, tjocka som var så lena mot de gamlas hud byttes ut mot hårda och vassa. Allt "material" som behövdes på huset skulle delas upp och räckte det inte så räckte det inte...


När jag arbetade min sista sommar på demensboendet så höll jag på att få stora dåndimpen. Tidigare, när jag arbetat där, så hade vi fått maten levererad till boendet och vi behövde bara servera den. Nu hade det avtalet sagts upp och personalen skulle istället köra en bil, lasta på den med matvagnar och sedan köra tillbaka maten till boendet. Hur hade de tänkt här? Till saken hör den att ensamarbete var vanligt förekommande. På helgerna när man jobbade 13- timmarsskiftet så arbetade manstörsta delen av dem ensam antingen på morgonen eller på kvällen. Till hands fanns en rörlig person som man kunde ringa efter om något problem skulle uppstå eller om man behövde hjälp av något slag. Att vara själv med 7 eller 8 dementa människor är ett jobb i sig. Det jag undrade över när jag fick höra det här med matvagnskörningen var, från vilken människa ska vi ta den här tiden idag då? För det är så det blir, tiden då jag kanske skulle ha kunnat spela spel eller ta en promenad med någon skulle istället gå till att köra en bil full med mat.


Det som är så underbart med att jobba inom vården, närkontakten med de äldre, har snart försvunnit. Den ordinarie personalen har inte tid att sitta och dricka en kopp kaffe med någon, hålla en nervös vandrares hand en stund eller gå ut på en promenad. Det som kan lejs ut till andra människor. Där jag arbetade kom Röda korset och frälsningsarmén flera gånger i veckan och spelade kort mm. För oss som arbetade kändes det som att företaget istället ville att vi skulle sköta de sysslor som kom i absolut sista hand, nämligen städ och sådant, när dessa personer "tog hand" om de dementa ett par timmar. Även om det kanske inte var så så var det så det kändes.


Att sitta och lyssna på politiker som uttalar sig om det här och aldrig har satt sin fot på ett demensboende/äldreboende är som att ha ett gäng myggor surrandes runt huvudet, riktigt  irriterande! Därför kunde jag inte låta bli att skriva det här inlägget nu. Det får bära eller brista för jag måste lägga mig i den här debatten och säga att det är inte okej så som det är idag. Det finns inget gott som kan komma ur de privata företagen som så villigt sägs vilja ta hand om våra äldre. Det de är bra på, det är att spara. Spara undan och lägga i egen ficka.


Man ska inte tjäna pengar på äldreomsorg. Vi är människor fram till den dagen då vi tar vårt sista andetag och även efter det så ska vi bli behandlade med respekt. Det minsta vi kan ge de gamla som banat vägen för oss yngre är att ge dem en härlig ålderdom och en trygg plats där de kan få avsluta sina liv med värdighet. Jag vill inte höra talas om kissblöjor och liggsår mer, det gör ont i hjärtat...


Som personal på ett äldreboende arbetar man fysiskt fram tills det att man får gå hem, då fortsätter arbetet i hjärnan. Man känner sig ledsen och missnöjd. Man undrar vart världen är på väg och varför ingen fick komma ut på promenad idag heller. Man tänker på hur det ska gå för den som avlöste mig på arbetsplatsen, det är så mycket att ta tag i och jag hann inte färdigt med allt som JAG skulle göra. Hur ska man orka? Tiden räcker ju inte till.

Som personal på ett äldreboende gör man allt, ALLT, för att de äldre ska ha det så drägligt och bra som möjligt. Man arbetar övertid utan att få betalt om det är det som behövs för att någon ska få vak vid sin dödsbädd. Man städar klart i den boendes rum trots att man slutat för tio minuter sedan...


Det behövs mer personal inom äldreomsorgen, det är det enda som kan förebygga liggsår, att vandra omkring ensam om nätterna på en låst avdelning, att ligga i kissig blöja, mot liggsår och att dö ensam. Mer personal är det enda botemedlet så som jag kan se det och då fungerar det naturligtvis inte att gå med vinst...



Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards