Direktlänk till inlägg 23 juli 2014

Väderhelvete!

Av madeleine karlsson - 23 juli 2014 15:29

Min mage fungerar inte utan Lactulos. I morse tog jag det sista ur flaskan och jag förstod ju precis vad det innebar. I dag skulle jag inte komma undan.

Har dragit ut på det så länge som möjligt, vill inte gå utanför dörren!! Vill inte! Tittar på termometern som visar nästan 40°. Vill kräkas, gråta, sparkas och slåss. Men jag vet ju att det inte hjälper och att Lactulosen inte tar sitt pick och pack och knallar hem till mig... Så för en stund sedan var det bara å ta sig i kragen.

Gick ut till cykelrummet, värmen slår emot mig och jag känner hur svettpärlorna redan börjar tränga sig fram i ögonbryn och mustage. Går in och krånglar med nya cykelns alla tusen säkerhetslås (ok, två bara men det räcker). Tar fle nyckel till fel lås. Måste typ krypa ner på golvet för att få upp låshelvetet som sitter fast i cykelstället. Magen är i vägen och jag känner hur irritationen ökar med ungefär hundra procent när jag sedan fastnar mer styret i de två andra jävla cyklarna som står nedkörda i stället. Sliter och drar, känner att jag ger faan i om nån av cyklarna går sönder. Svär högt och kommer till slut ut ur cykelrummet.

Cyklar sakta ner på stan. Jättesakta. Svettas ändå. Tänker att Lactulosen borde finnas i en tvåhundralitersflaska så man slapp det här! Svär lite till och torkar bort svett under solglasögonen. Om det ändå kunde fläkta lite...

Kommer ner på stan, låser de tusen cykellåsen och vankar mig fram mot torget. Vidare till apoteket. Går in, ser en ny duschcreme och bodylotion med jordgubbs och kiwi-lukt i presentförpackning. Kostar 99:- och egentligen har jag inte råd men jag tycker att jag är värd den här lilla presenten. Ser framför mig hur jag hoppar in i iskall dusch när jag kommer hem och får smörja in mig med den där röda väldoftande smörjan. Stoppar fort ner asken i kundkorgen innan jag ångrar mig och styr snigelstegen mot maghyllan. Snor åt mig den största flaskan (som tydligen inte är tillräckligt stor) och går till kassan. Svetten rinner vid det här laget och jag fibblar med handavettiga händer upp plånboken ur väskan. Det blir min tur att betala och kassörskan ser på mig och utbrister"Du tycker väl att det är lite varmt idag förstår jag..." och tittar på min mage. "En aning", svarar jag. "Men du har väl inte så långt kvar nu (hon syftar på magen och menar väl att jag snart slipper det här)? "Öh, jo, två månader", säger jag...

Hon avslutar med ett "Jahaja oj då" och berättar att hon själv varit höggravid mitt i sommaren och att hon förstod hur jag kände mig. Mhmm... Jag är alltså en sådan där nu. En sådan som ser sprickfärdig och enorm ut trots att jag har flera veckor kvar. Okej. Kul.

Går ut ur apoteket med stor tung påse. Går in på Lindex. Behöver ännu fler trosor. Det går åt några om dagen för jag svettas så mycket. Rövsvett uppstår så fort jag går omkring ute i värmen i princip. Känns som man kissat på sig efter ett tag. Alldeles ljuvligt! Har inte råd med fler trosor heller egentligen men jag kan liksom inte dra igång tvättmaskinen bara för ett par trosors skull. Känns inte så ekonomiskt. Köper tre par gravidisar och två på rean som en kan ha sådär i nödfall. Gillar inte såna som sitter under magen egentligen men det får duga nu i nödfall. Provar en skön mjuk BH också men där får jag sätta upp stoppskylten. Finns inga pengar på kontot. Alls. Betalar och går tillbaka till cykeln.

Cyklar hem och känner redan halvvägs att jag blir arg över att jag vet att jag ska klämma in cykeln i cykelrummet igen. Mycket riktigt, tar (igen) fel nyckel till fel lås och börjar nästan maniskt att hacka in nyckeljäkeln i extralåset innan jag inser felet. Kryper tillbaka ner på golvet mellan cyklarna och knölar in låset mellan ekrar och ställ. Solglasögonen som jag haft på huvudet ramlar naturligtvis ner och jag ser inget för svetten rinner i ögonen. Jag hatar det här!! Vid det laget känns inte ens den nya duschcremen rolig...

Åker hiss upp, förbannar allt och är äntligen tillbaka hemma. Irriterad, arg och törstig. Kommer på att jag glömt handla handtvål...

Den här bilden på vår lilla krukväxt som helt gett upp sitt levande får gestalta mig i dag. Faan va härligt det är att vara gravid mitt i sommarn hörrni!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av madeleine karlsson - 11 april 2015 11:40

Så fort solen börjar skina så börjar det även spritta i min kropp. Jag vill genast ge mig ut på en joggingrunda eller två. Svettas, må bra och andas frisk luft. Det är härligt och bra för min astma. I år är det precis likadant. Här om veckan kunde...

Av madeleine karlsson - 11 mars 2015 11:36


Jag sitter i vårsolen på balkongen, har min gula kofta på mig och kaffet står på det slitna träbordet. Olle ligger i vagnen här bredvid och sover gott. Jag längtar efter att pyssla iordning här ute, sätta ner påskliljor i lådorna och ställa något fär...

Av madeleine karlsson - 28 januari 2015 11:29

Det som möter en i spegeln varje morgon är ingen höjdare. Att sova går uruselt kan man säga. Det lämnar spår i form av dåligt humör, oändlig trötthet och irritation men också i form av mörka ringar under ögonen till exempel... De senaste dagarna h...

Av madeleine karlsson - 23 januari 2015 23:22


Idag blev vår son alltså fyra månader. Han har funnits hos oss så kort tid och ändå kan man inte förstå hur man kunde leva utan honom. Det händer mycket på fyra månader. Från att vara ett litet försvarslöst knytte till att nu kunna vända sig, gri...

Av madeleine karlsson - 22 januari 2015 10:38


De bara kom, rullade nedför kinden och bildade snor i näsan så att jag blev tvungen att snörvla. Det bara rann över utan minsta ansträngning och jag var inte beredd. Min man har jobbat i ca två veckor, långa arbetspass och även natt. Det har inneb...

Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards