Direktlänk till inlägg 5 mars 2013

Jag orkar bära lite till

Av madeleine karlsson - 5 mars 2013 22:11


Det var en fin dag igår samtidigt som den var lite sorgsen och jobbig på olika sätt. Det är aldrig lätt att se nära och kära som är ledsna, mår dåligt och är sjuka. Det gör ont i hjärtat och ibland är det inte långt till tårar. Men jag försöker hålla ihop mig själv och tänka på dem och inte på mig. Det är ju de som har det jobbigt och inte jag. Jag står ju bara här bredvid och ser på.

Jag kan bara krama om och finnas där. Jag kan bara hoppas på det bästa och försöka besvara frågorna. Det är många tankar som far omkring. Varför? Hur ska man bära sig åt? Vilket av två onda ting bör man välja?

Ja, allt jag kan göra är att själv ta emot en del av all den smärta och de tårar som kryper fram ur era kroppar och sedan bära dem med mig. Kanske känns det då lite lättare för dig?

Ta hand om varandra!

 
 
Ingen bild

H

25 mars 2013 19:54

Hej! Jag har tänkt att söka till textdesign. Dina erfarenheter av den utbildningen och arbetar du inom branschen idag? Hittade din blogg genom the magic wonders of google. ;)

madeleine karlsson

26 mars 2013 12:55

Hej H! Kul att du hittade hit. Jag är väldigt glad och nöjd över att ha gått den utbildningen. Ord, text och information är något som ligger mig varmt om hjärtat. Därför var utbildningen också det rätta valet för mig. Jag är intresserad och nyfiken men vill också gärna hjälpa. Den delen i utbildningen jag fastnade mest för var klarspråksarbete men det ingår även mkt annat som du kanske vet.

Jag tog min examen för, vad blir det, två år sedan och jag jobbar inte inom den branschen utan är tillbaka inom vården där jag började. Jag har sökt hur många jobb som helst men har inte fått något. Detta på grund av att jag helt saknar erfarenhet i den branschen. Det är nog också det största minuset med utbildningen, det ingår bara 4 veckors praktik... Det är jättesvårt att få den erfarenhet som krävs idag och det borde ingå i utbildningen, kanske är det något som ändrats nu?

Jag ångrar inte för en sekund att jag har en utbildning som informatör med inriktning mot textdesign även fastän jag just nu inte har någon användning för den i mitt nuvarande yrke. Min dröm om att någon gång få jobba med klarspråksarbete kommer aldrig att försvinna och vem vet, en dag kanske jag får göra det. Jag försöker tänka att det inte är mig det är fel på utan samhället som gör det svårt för oss nyutexaminerade att få ett jobb inom samma bransch som man studerat. Det är få av mina gamla klasskamrater som jobbar med det vi pluggat till, i alla fall vad jag hört men vi är nog glada för att vi fått plugga något som vi alla brinner för. Det är bara upp till andra att förstå att vi verkligen behövs.

Om du brinner för ämnet så tycker jag absolut att du ska plugga det men om du med all säkerhet (vilket iofs inte existerar idag) vill ha ett jobb inom samma bransch som du pluggat så är nog oddsen större bland andra utbildningar och yrken. Men jag är av uppfattningen att man ska ta sig an något för att man själv vill och oavsett vad andra tycker och tänker. Och så är det ju så att alla kan inte bli lärare och sjuksköterskor...

Vill gärna veta hur det går för dig och vad du bestämmer dig för. Svarar också gärna på fler frågor om du har! Ha det fint och glad påsk så här lite i förskott!

Madde

 
Ingen bild

H

27 mars 2013 08:53

Hej! Tack för ditt svar. Jag har ibland funderat på att chase the dream eller gå på något mer safe som kanske yrkes/studievägledare men vill inte ångra mig. Undra OM jag kunde fått en karriär inom det jag är intresserad av på riktigt. Jag tror jag kommer försöka skaffa mig nätverk under studietiden att kanske ha en deltidspraktik vid sidan av, gratis för att få in en fot med mera. Jag tror det ligger i tiden att utbilda sig inom ämnet då alla företag finns online idag med mera. Försöker också förbereda mig på att jag tar en risk och att alla får inte jobb. Hoppas du finner det du vill göra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av madeleine karlsson - 11 april 2015 11:40

Så fort solen börjar skina så börjar det även spritta i min kropp. Jag vill genast ge mig ut på en joggingrunda eller två. Svettas, må bra och andas frisk luft. Det är härligt och bra för min astma. I år är det precis likadant. Här om veckan kunde...

Av madeleine karlsson - 11 mars 2015 11:36


Jag sitter i vårsolen på balkongen, har min gula kofta på mig och kaffet står på det slitna träbordet. Olle ligger i vagnen här bredvid och sover gott. Jag längtar efter att pyssla iordning här ute, sätta ner påskliljor i lådorna och ställa något fär...

Av madeleine karlsson - 28 januari 2015 11:29

Det som möter en i spegeln varje morgon är ingen höjdare. Att sova går uruselt kan man säga. Det lämnar spår i form av dåligt humör, oändlig trötthet och irritation men också i form av mörka ringar under ögonen till exempel... De senaste dagarna h...

Av madeleine karlsson - 23 januari 2015 23:22


Idag blev vår son alltså fyra månader. Han har funnits hos oss så kort tid och ändå kan man inte förstå hur man kunde leva utan honom. Det händer mycket på fyra månader. Från att vara ett litet försvarslöst knytte till att nu kunna vända sig, gri...

Av madeleine karlsson - 22 januari 2015 10:38


De bara kom, rullade nedför kinden och bildade snor i näsan så att jag blev tvungen att snörvla. Det bara rann över utan minsta ansträngning och jag var inte beredd. Min man har jobbat i ca två veckor, långa arbetspass och även natt. Det har inneb...

Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards