Direktlänk till inlägg 27 februari 2013

Baka liten kaka

Av madeleine karlsson - 27 februari 2013 20:15


Blir så förbannad!


Jag är, som alla vet, tokig i choklad. Kan nästan äta hur mycket som helst utan att må det minsta dåligt. För någon vecka sedan så fick jag Coops medlemstidning i brevlådan och i den trängdes det ena receptet efter det andra på smaskiga chokladkakor och andra bakverk. Jag beslutade mig genast för att gå och handla ingredienser och slänga ihop en browniekaka. Sagt och gjort.


Gjorde en dubbel sats för jag tyckte att formen jag tänkte använda var en aning stor. Det gick åt en jäkla massa ägg, socker och smör. Ställde in kakan i ugnen och lät den stå där tills jag tyckte att den var klar. Jag tar nämligen aldrig någonsin tid på grejer jag stoppar in i ugnen och jag misslyckas sällan. Nåja, jag tog ut kakan och skulle fortsätta med glasyren eller som man säger idag, frostingen. I receptet stod det att man skulle använda mjölkchoklad så jag tog ett par maraboukakor och tänkte att det går väl att smälta. Hej och hå så fel jag hade. Det blev en smulig röra som skar sig direkt och inte gick att rädda. Blev sur men tänkte att kakan går nog kanske att äta, så kan jag göra en ny frosting bara.


Smakade på kakan. Den var hård och kompakt som en tegelsten. Bara att kasta.


Idag tänkte jag att jag skulle baka om kakhelvetet, jag vill inte låta mig besegras av ett dumt recept nämligen. Jag gjorde en enkel sats av browniesmeten och gräddade den exakt i tjugo minuter precis som det stod i receptet. Tog ut kakan och började med frostingen. Tänkte för mig själv att nu jävlar måste det bli rätt. Köpte ljus blockchoklad istället och tänkte att det nog var där skon klämde. Nähädå! Jag hade i resterande ingredienser och smeten blev tjock som cement och inte ett dugg smidig och glansig som på bilden. I ren ilska tjoffade jag på "frostingen" på kakan och ställde den åt sidan.


Nyss kom Korvbullen och undrade hur det gick med kakan. Jag försökte skära upp en bit men hela skiten var som en smetig gegga och föll bara ihop! Den smakade gott men allt är liksom i samma konsistens, så jäkla äckligt! I ren ilska kastar jag receptet hårt i papperskorgen och ställde ut kakan på balkongen. Korvbullen tror att den kommer att bli bättre då. Det tror inte jag. Men jag tror på min Korvbulle.


Vilket skitrecept!






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av madeleine karlsson - 11 april 2015 11:40

Så fort solen börjar skina så börjar det även spritta i min kropp. Jag vill genast ge mig ut på en joggingrunda eller två. Svettas, må bra och andas frisk luft. Det är härligt och bra för min astma. I år är det precis likadant. Här om veckan kunde...

Av madeleine karlsson - 11 mars 2015 11:36


Jag sitter i vårsolen på balkongen, har min gula kofta på mig och kaffet står på det slitna träbordet. Olle ligger i vagnen här bredvid och sover gott. Jag längtar efter att pyssla iordning här ute, sätta ner påskliljor i lådorna och ställa något fär...

Av madeleine karlsson - 28 januari 2015 11:29

Det som möter en i spegeln varje morgon är ingen höjdare. Att sova går uruselt kan man säga. Det lämnar spår i form av dåligt humör, oändlig trötthet och irritation men också i form av mörka ringar under ögonen till exempel... De senaste dagarna h...

Av madeleine karlsson - 23 januari 2015 23:22


Idag blev vår son alltså fyra månader. Han har funnits hos oss så kort tid och ändå kan man inte förstå hur man kunde leva utan honom. Det händer mycket på fyra månader. Från att vara ett litet försvarslöst knytte till att nu kunna vända sig, gri...

Av madeleine karlsson - 22 januari 2015 10:38


De bara kom, rullade nedför kinden och bildade snor i näsan så att jag blev tvungen att snörvla. Det bara rann över utan minsta ansträngning och jag var inte beredd. Min man har jobbat i ca två veckor, långa arbetspass och även natt. Det har inneb...

Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards