Alla inlägg den 2 december 2014

Av madeleine karlsson - 2 december 2014 19:49

Olle är tio veckor gammal idag. Nu börjar det hända saker och ting i hans utveckling. Det går fort och det känns ibland som om han lär sig något nytt varje dag.

Den senaste veckan har han börjat skratta och le ordentligt. Det är speciellt roligt att byta blöja och stirra på en speciell punkt uppe i taket (eller vart det nu är). Då blir han superglad och nästan lite generad så han gömmer sitt fina lilla ansikte i händerna på ett speciellt sätt. Det ser så himla gulligt ut att jag måste trycka ner mitt ansikte i hans å pussa honom minst hundra gånger. Morgnarna är också roliga, speciellt när man är mätt, har bajsat och inte har ett bekymmer i världen! Då kan man ligga länge och snacka och skratta.

Titta på TV är en annan favoritgrej. Eller det är väl allt som lyser rättare sagt. Lampor och ljusjällor av olika slag är skoj.

Sömnen fungerar som sagt också bättre och han tycker inte längre att det är otäckt att ligga för sig själv i vaggan. Vi har nu flyttat in i sovrummet igen allihopa. Inget mer sova på soffan!

Något annat som han fått till bara de senaste dagarna är att vända sig från mage till rygg när han ligger på golvet. Han klarade det för någon vecka sedan i soffan med viss lutning men nu går det även bra på plant underlag. Nu när vi tränar nacken så vill han ju bara vända sig den rackarn... Man får så klart placera honom så att han har stöd med armbågarna. Att flytta fram dem själv kan han inte ännu.



Lite suddig men här är han. Glada lilla busolle!

Av madeleine karlsson - 2 december 2014 17:45

Olle ligger här bredvid mig i soffan och tittar på tv. Ögonen är stora och nyfikna. Vi tar igen oss efter besöket på öppna förskolan. Det är roligt att träffa andra mammor men idag kände jag mig väldigt trött.

Efter sångstunden där vi sjunger om spindlar och olika kroppsdelar somnade Olle på mitt bröst. Så rart det är med den varma kroppen som vilar så tungt i ens famn. Jag lutade mig mot ett skåp och en av alla mammot började prata om barbapappafamiljen som hon höll på att sy åt sitt barn. Jag kände hur jag helt enkelt slutade lyssna, hummade och liksom zonade ut. Blev så väldigt trött och kände mig som en dålig människa. Orkade inte riktigt lyssna, vara pigg å glad utan satt mest och observerade de andra. Det är inte riktigt min melodi, jag pratar och skojar gärna med allt och alla.

Medan jag satt där och observerade så blev jag en aning äcklad faktiskt. (Är lite skadad efter alla år inom demensvården.) De små barnen tuggar, slickar, kräks och dreglar på allting! Jag vet att det är så och det måste få vara så men när ett barn stoppade in hela mjukisdockans ansikte i munnen flera gånger och mamman sedan satte tillbaka dockan i soffan så ville jag liksom ta fram handspriten å sprita dockan. Blä! Ett annat barn kräktes precis hela tiden och mamman gick runt med en trasa som hon gnodde runt barnets mun hela tiden. Barnet kräktes i det mjuka babygymmet. Spöket laban fick bada skulle man kunna säga... Alltså, de hårda leksakerna i plast eller gummi diskar personalen i diskmaskin (varje dag åtminstone hoppas jag) så det går väl an men de här mjuka tygsakerna? När tvättas dem?

Jag kan inte komma över det faktum att jag tycker att det är lite äckligt. Måste man ge det lilla barnet den mjuka dockan att tugga och suga på? Det är lite det här som gör att jag förmodligen aldrig kommer att besöka ett lekland med min son. Jag kan bara tänka på vilka andra som slickat och sugit på alla leksaker och bollarna i bollhavet. Jag kan bara tänka på alla baciller som ligger där och frodas och väntar på en liten stackars barnakropp att ta i besittning. Usch!



Av madeleine karlsson - 2 december 2014 08:08

Imorse vaknade jag inte av den knorrande bebisen förrän vid sex. Det går bättre och bättre det här med sömnen. Nu somnar han i vaggan, äter en gång vid fyratiden oftast, somnar om i vaggan och vaknar framåt åttatiden igen och då är det morgon och bara för mig att kliva upp.

Men nu sov han alltså ända till klockan sex. Han fick mat och efter det har jag haft en väldigt glad unge! Han har legat här i sitt näste på golvet bredvid mig och snackat, gurglat och skrattat. Det är så himla härligt! De smittar då de där leendena och det är omöjligt att inte dras med i bebisens superglädje. Allt är roligt!

Nu har han somnat om där nere på golvet. Det ser så rart ut. Jag ska nog koka mig en kopp kaffe och ta en dusch så länge. Sedan ska Olle ut och rulla med farfar och efter lunch ska vi till öppna förskolan. En härlig dag börjar med en härlig morgon!

Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards