Alla inlägg den 11 november 2014

Av madeleine karlsson - 11 november 2014 16:08

Ibland när jag loggar in på Instagram å kikar runt så blir jag så urbota trött på alla halvnakna bruttor från olika delar av världen som poserar framför någon spegel och visar upp sig från sin smalaste sida. De ser alla likadana ut och helst har de på sig några raffiga underkläder, nån ittebittestring och pushup, eller minimala träningskläder från valfritt exklusivt märke. Håret är oftast långt, de är välsminkade och vääääääldigt smala. De ler alltid också men jag undrar ibland om de är så väldans lyckliga eftersom de måste söka bekräftelse på det där viset...

Att vara smal är ju det absolut viktigaste här i livet nu för tiden har man ju lärt sig! Är man inte det så mår man automatiskt dåligt och hatar sig själv! Bra självkänsla och en stor kropp rimmar illa. Det går ju bara inte! Man måste ju ta hand om sig själv (läs: träna tills du kräks och inte äta mat men gärna kvarg.), det är viktigt att vara hälsosam.

Jag vet hur samhället fungerar, jag har varit överviktig i hela mitt liv. Men jag mår inte dåligt, jag tycker om mig själv och jag är stolt över min kropp! Speciellt nu när jag skapat och burit på den mest underbara lilla pojken. När jag i den där BH-paniken gick in i underklädesbutiken för någon vecka sedan så fick jag en broschyr med mig hem. Jag glömde bort den men ögnade igenom den här om dagen. Jag trodde att den skulle gandla om underkläder för gravida och ammande. Att där skulle finnas olika modeller och priser. Jag hade tydligen fel. Det visade sig att den till stora delar handlade om att det var viktigt att vara smal. Mycket otippat!

Sedan när började klädkedjor ge hälsotips eller kroppsliga råd till sina kunder? Skulle det inte kännas märkligt att få bantningstips från H&M eller Lindex?

Så här ser häftet ut:



Det ser ju jättetrevligt och mysigt ut och de har behåar med kupstorlekar ända upp till J! Suveränt tänker man. Tills man bläddrar fram till amningsbehåarna...

Här kan man läsa längst ner: Medan du ammar blir du slank, det är det naturligaste sättet till regeneration.

Underförstått menar de alltså att du ska amma utav bara helvete så att du blir smal igen. Fort ska det gå också!

Bläddrar man vidare så kommer man till den här sidan:

Trosan som gör dig smal! Ja, du hörde rätt! Den gör dig smaaaaaaaaaaaal! Men innan man får läsa om smaltrosan så påpekar de än en gång hur vuktigt och bra det är att du ammar förndå blir du smaaaaaaaaaal!

Men alltså suck! Så jädra tråkigt och ledsamt! Jag vill inte höra om vikten hela tiden och överallt. Jag är skittrött på det. Kan man få vara så som man är tack utan att folk och företag ska hålla på och lägga sig i? Det här häftet gör mig sjukt irriterad. Här kommer jag relativt nyförlöst för att jag behöver något som stöttar mina tunga mjölkstinna tuttar och vad får jag? En broschyr som talar om att jag måste bli smal.

Det är synd, man blir utsatt för den här vikthetsen överallt! Det ska bantas å ätas kvarg och det ska tränas fast man inte orkar eller har tid och man ska röra på sig och räkna kalorier och gå med i viktklubbar osv osv. När får man leva då? Jag vägrar låta min son bli en del i det här! Han ska inte behöva höra om allt som har med vikt att göra. Det är sjukligt! Naturligtvis ska jag se till att han är frisk och mår bra, det är min uppgift som förälder men när han blir äldre så ska han inte behöva tvångssporta för att hålla vikten utan för att det är kul! På samma sätt som jag köper underkläder för att hålla saker och ting på plats, inte bli smalare...



Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards