Direktlänk till inlägg 14 juli 2009

Jag sjöng och gjorde tillfälligt jorden till en bättre plats...

Av madeleine karlsson - 14 juli 2009 14:47



"I think about the generations and they say we want to make it a better place for our children and their childrens children so that they, they, they know it´s a better world for them. I think they can make it a better place."


Jag minns att vi släckte ner i rummet och mimade och sjöng till Heal the world. J:s mamma hade alla skivorna och vi brukade ofta lyssna på dem. Själv hade jag varken cd eller cd-spelare på den tiden så några av låtarna hade vi kopierat över på band. Låtarna på de banden är några av mina absoluta favoriter än idag.

Texten ovan är något som jag minns allra starkast. I introt till Heal the world berättar en ung röst så klokt och förståndigt om vår tragiska värld och barnen som ska komma att växa upp i den och redan då, i tioårsåldern slog rösten mig lite i magen.  Den fick en att tänka till lite, förstå allvaret och fundera över framtiden... I några sekunder. Sedan tog Michels fantastiska förmåga över min kropp och mina stämband. Jag sjöng och gjorde för tillfället jorden till en bättre plats.


Texterna lärde man sig snabbt och snart kunde man alla stämmor och speciella Michael-tjut. Till slut hade man förvandlats till ett fan! Flera sådana gick omkring i skolan och jag minns specielt en av dem, en tjej som vid några tillfällen klädde ut sig och dansade precis som Kungen själv. Som jag avundades henne.

I sikta mot stjärnorna kunde man lite senare se Bosson som självaste Michael Jackson. Han framförde låten Black or white och jag minns det än idag. Jag minns också att han var på besök i stan och att jag missade uppträdandet.

När jag var yngre, mycket yngre, spelade jag innebandy i Nyfors IK. Vi skulle åka på en cup och behövde ett namn till vårat lag. Självklart kom jag på den briljanta idén att döpa oss till Black or white. Jag fick några mothugg minns jag men ingen kom på något bättre namn så black or white blev det! Jag tror vi förlorade cupen...


Den första och faktiskt enda skivan jag äger med Kungen av pop är History- Past, present and future som släpptes 1995. Jag minns att jag en kall vinterkväll gick med pappa till affären och köpte skivan som jag fått spara ihop till. Vilken lycka det var att få bära hem den fina skatten och trycka ner de guldfärgade cd-skivorna i den nya cd-spelaren som jag fått i julklapp. 

När jag fick lyssna in mig lite och höra nya låtar som jag aldrig hört så blev duetten The girl is mine med Paul Mccartny en av mina favoriter. Jag spelade den om och om igen tills jag kunde allt utantill. Covern Smile på samma album är ännu en favorit som jag inte riktigt kan släppa taget om när jag lyssnat på den. Jag gillar Michels baktankar i allt han sjunger. Att det finns ett budskap bakom precis varje text och musikstycke. 


Även fast han var störst så lämnade han plats åt det lilla. Eftertanke.


You are not alone spelades med högsta volym på radion i köket. Jag gastade bredvid och jag älskade den låten. Jag försökte med kraften av mina lungor att hålla ut i den långa tonen i slutet... till slut lyckades jag och jag hade klarat ett hinder. Jag bemästrade något som Michael Jackson kunde och nu var också jag en kung...


Det är så han kommer att leva vidare, i oss andra, vi som bär små delar av hans kunnande inom oss. Vi som har lärt oss hålla ut i långa toner och sjunga i falsett med hjälp av hans musik. Vi som noggrant studerat hans videos och försökt lära sig de svåra danserna och vi som fortfarande kan varenda textrad utantill. Nej, han kommer nog aldrig att dö Kungen av pop!






 
 
Susansnusan

Susansnusan

15 juli 2009 11:22

Hej!!Såg att du kommenterat i min blogg..Kul!! >jag har läst lite i din...OTROLIGT bra du skriver...och vilka dikter sen då!!!!Jag kommer på besök fler gånger;-))Kramiz

http://susansnusan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av madeleine karlsson - 11 april 2015 11:40

Så fort solen börjar skina så börjar det även spritta i min kropp. Jag vill genast ge mig ut på en joggingrunda eller två. Svettas, må bra och andas frisk luft. Det är härligt och bra för min astma. I år är det precis likadant. Här om veckan kunde...

Av madeleine karlsson - 11 mars 2015 11:36


Jag sitter i vårsolen på balkongen, har min gula kofta på mig och kaffet står på det slitna träbordet. Olle ligger i vagnen här bredvid och sover gott. Jag längtar efter att pyssla iordning här ute, sätta ner påskliljor i lådorna och ställa något fär...

Av madeleine karlsson - 28 januari 2015 11:29

Det som möter en i spegeln varje morgon är ingen höjdare. Att sova går uruselt kan man säga. Det lämnar spår i form av dåligt humör, oändlig trötthet och irritation men också i form av mörka ringar under ögonen till exempel... De senaste dagarna h...

Av madeleine karlsson - 23 januari 2015 23:22


Idag blev vår son alltså fyra månader. Han har funnits hos oss så kort tid och ändå kan man inte förstå hur man kunde leva utan honom. Det händer mycket på fyra månader. Från att vara ett litet försvarslöst knytte till att nu kunna vända sig, gri...

Av madeleine karlsson - 22 januari 2015 10:38


De bara kom, rullade nedför kinden och bildade snor i näsan så att jag blev tvungen att snörvla. Det bara rann över utan minsta ansträngning och jag var inte beredd. Min man har jobbat i ca två veckor, långa arbetspass och även natt. Det har inneb...

Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards