Alla inlägg den 21 april 2009

Av madeleine karlsson - 21 april 2009 20:58


Jag tror inte att jag begåvats med något vidare bra långtidsminne. Jag tittar på saker jag skrev upp igår när jag gick igenom alla olika powerponitpresentationer och minns ingenting... Nästan...


Vissa saker tycks ha fastnat bättre än andra, dit hör kapitel två i Visual thinking for design av Colin Ware. The where and what-pathway, pop out effects, pop out time, inattentional blindness och detection fields känns som saker jag kan någorlunda. Problemet är att jag inte känner detsamma inför de övriga åtta kapitlen.

Kapitel sju kan jag också, det var min grupp som redovisade detta, men när vi redovisat färdigt får vi höra att just det kapitlet inte kommer att vara med på provet... Typiskt!! Det kändes faktiskt lite orättvist att man lagt en massa tid och krut på att lära sig det utan och innan för att sedan få veta att man i princip gjort det helt i onödan.


Just nu försöker jag banka in olika former av minnen och djupnycklar i mitt huvud.  Det går inget vidare.


Procedural memory - Different skills, driving, riding a bicycle etc

Explicit memory -  Knowledge that you are aware of using

Implicit memory - Knowledge that you are unaware of using

Prospectic memory - Our ability to remember to do things in the future.

Retrospective memory  - Our ability to remeber things from our past.

Episodic memory - Memories with personal reference connected to time and space.

Semantic memory - Memories without a personal reference.

Perceptual memory - Memories associated with our senses, smell, taste etc.


Bla, bla, bla... Jag vill inte mera! 





Av madeleine karlsson - 21 april 2009 00:40


Ja jag måste få dela med mig av den här godbiten som jag fick äran att leka med och fotografera lite idag. Han är underbar!



Av madeleine karlsson - 21 april 2009 00:19


Explicita, implicita, semantiska och episodiska minnen, Conspicuity, djupnycklar, inattentional blindnes, tools for visual thinking, ISO standard/kontrastskillnad, nested loops och foveor hit och dit...


Nu har jag pluggat så mycket att hjärnan knappt vet varken ut eller in. Minns jag något av det jag läst över huvud taget? Jag blir tokig på det här med att lära mig en massa saker utantill inför prov. Det är det absolut värsta jag vet.


Kanske beror det på att jag är sjukt dålig på att proppa min hjärna full med ny info som dessutom skall fastna där för att sedan kunna plockas fram vid ett senare tillfälle. Kanske beror det på att jag inte riktigt har någon kläm på HUR jag lär mig bäst. Jag gnetar å gnatar och nöter in men när jag sitter där i bänken och väl ska skriva så minns jag ingenting alls...


Ämnet vi ska tenta i, kognitiva processer, är visserligen jäkligt intressant och värdefullt för oss som blivande informationsdesigners men sju helsike så många termer, ord och förklaringar man måste komma ihåg. *suck*

Nej det här med prov och test av olika slag har aldrig varit min grej. Jag står hellre inför klassen och håller föredrag, har en hemtenta eller lämnar in ett arbete på 30 sidor... Vad som helst bara jag slipper prov/tentamen.

Usch vilken ångest jag har... 

Inte nog med att det är ett prov, det är ett multiple choice prov där man till frågorna skall välja mellan x antal olika påståenden/svar. Det är ännu värre! Jag minns hur det var med körkortsteoriprovet, jag blir förvirrad av alla olika svarsalternativ och till slut, när jag läst dem hundra ggr så vet jag varken ut eller in. Jag villar bort mig själv.



Jag ska försöka hålla mig på en och samma stig även fast jag vet att jag är kass på att gå efter en kompass... Jag kan, jag vill och jag ger inte upp! Jag kan klara det här, det kan jag för ingenting är omöjligt. Det har Gunde svan sagt och honom måste man ju tro på. Och om det nu skulle vara så att jag misslyckas med att gå på den där stigen och hamnar någonstans utanför kartan så kan jag ju göra om det.Det är skönt att veta och skänker en viss tröst...


Nu tror jag nog att jag ska gå och vila hjärnan lite innan det är dags för fler kognitiva processer!

God natt!



Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards