Direktlänk till inlägg 6 juni 2014

Nationaldagsblå

Av madeleine karlsson - 6 juni 2014 14:43

Det är nationaldagen idag och jag känner mig lite bortkommen. Hur firar man? Vad är det tänkt att vi svenskar egentligen ska göra den här dagen? Hissa en flagga?

Här ligger alltså jag och kulan, funderar och luktar kokos. Känner mig osäker på om doften är rätt för dagen, den känns nämligen inte särskilt svensk. Å andra sidan, vad ska man dofta då? Kanelbulle? Falukorv? Knäckemacka eller kanske köttbulle? Blomdofter tycker jag inte om så därför går de uppenbara grejerna så som liljekonvalj och syrèn bort.

Jaja nu blev det kokos i alla fall för att det luktar sommar i min näsa. Försökte kompensera med att ta på mig något sverigedräktsaktigt men alltså min garderob som krymper ju fler veckor som går tillät inget annat än ett blått linne. Så det fick det bli.

Vädret behöver man ju inte bry sig om, det är ju typiskt svenskt. Passar perfekt idag!

Ska man grilla då? Eller äter man sill idag igen som på alla andra högtider? Jag får inte äta sill. Dietisten på barnmorskemottagningen sade att det inte alls var bra. Kanske en bytta potatissallad och ett glas vatten då? Festligt!

Nä men alltså jag tycker det är lite tråkigt med de här svenska traditionerna på så vis att vi gör samma saker vid alla högtider. Man hissar eller reser något (flagga, midsommarstång, gran), tänder en eld å så äter man sill, köttbullar och tar sig i bästa (eller värsta) fall en nubbe eller två. Schkål!

Man kanske borde ha gjort en enorm jordgubbstårta? Fast nä, den åker ju fram igen vid midsommar och på sommarens alla födelsedagar...

Kan vi inte komma på nåt nytt? En ny maträtt eller nåt åt minstone som gör att den här röda dagen skiljer sig från de andra högtiderna?

Ja, vi får väl fundera på det helt enkelt...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av madeleine karlsson - 11 april 2015 11:40

Så fort solen börjar skina så börjar det även spritta i min kropp. Jag vill genast ge mig ut på en joggingrunda eller två. Svettas, må bra och andas frisk luft. Det är härligt och bra för min astma. I år är det precis likadant. Här om veckan kunde...

Av madeleine karlsson - 11 mars 2015 11:36


Jag sitter i vårsolen på balkongen, har min gula kofta på mig och kaffet står på det slitna träbordet. Olle ligger i vagnen här bredvid och sover gott. Jag längtar efter att pyssla iordning här ute, sätta ner påskliljor i lådorna och ställa något fär...

Av madeleine karlsson - 28 januari 2015 11:29

Det som möter en i spegeln varje morgon är ingen höjdare. Att sova går uruselt kan man säga. Det lämnar spår i form av dåligt humör, oändlig trötthet och irritation men också i form av mörka ringar under ögonen till exempel... De senaste dagarna h...

Av madeleine karlsson - 23 januari 2015 23:22


Idag blev vår son alltså fyra månader. Han har funnits hos oss så kort tid och ändå kan man inte förstå hur man kunde leva utan honom. Det händer mycket på fyra månader. Från att vara ett litet försvarslöst knytte till att nu kunna vända sig, gri...

Av madeleine karlsson - 22 januari 2015 10:38


De bara kom, rullade nedför kinden och bildade snor i näsan så att jag blev tvungen att snörvla. Det bara rann över utan minsta ansträngning och jag var inte beredd. Min man har jobbat i ca två veckor, långa arbetspass och även natt. Det har inneb...

Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards