Direktlänk till inlägg 26 november 2014

Respektlöst ombord.

Av madeleine karlsson - 26 november 2014 00:08

Idag åkte alltså min son och jag till Eskilstuna igen. Med tåg. Allt fungerar väl från Enköping till Västerås.

Jag förväntade mig att rullstolsliften skulle fungera den här gången. I tåget från Västerås till Eskilstuna. Den gjorde inte det sist nämligen och då fick vi snällt stå nere vid ingången både på dit- och hemresan. Vi kliver ombord och ställer oss mitt i cirkeln som utgör själva liften. Trycker på knappen och väntar. Det händer inget så jag trycker igen. Då börjar kanten på plattformen, den som ska säkerställa att man inte rullar av, att höjas ur golvet. Yes, tänkte jag! Därefter stannar den. Vi kommer inte längre. Jag trycker ännu en gång på knappen men liften är död. Precis då börjar tåget rulla...

Jag drar inte vagnen uppför en trappa med sneda kanter när tåget rullar. Tänk om jag skulle snubbla eller tappa balansen när farten ökar eller sänks... Det är heller ingen som frågar om jag vill ha hjälp. Inte ens konduktören som kollar på min biljett. Han går in i förarhytten och jag ställer mig någorlunda bekvämt mot den lilla ställningen där knappen sitter. Jag står där en stund och rätt vad det är kommer konduktören ut igen. Hallå, du lutar dig mot stoppknappen så det går ett larm där inne, säger han och pekar mot förarhytten. Sedan vänder han sig om och går. Ja det var ju bra då att det är nåt som fungerar med den här liften, kontrar jag något högljutt efter honom. Inte ens då erbjuder han sig att hjälpa mig upp för trappen med vagnen så vi får återigen stå där i mitten och glo.

För det första så blir jag arg över att det är så fruktansvärt respektlöst mot dem som skall åka tåg med rullstol. Den handikappanpassade toaletten till exempel ligger nämligen "en våning upp". Det är lite svårt att ta sig uppför en trappa när man sitter i rullstol... Ska man då åka tåg en bra bit så kan det ju hända att man blir nödig och det är väl ändå därför dessa handikappanpassade tågvagnar finns? För att man ska kunna gå på dass (om det ens fungerar, tycker allt som oftast att de är ur funktion på SJ:s tåg...).

För det andra så är det tråkigt och oproffsigt med personal som inte är serviceminded.

För det tredje så blir jag arg över att jag måste betala fullpris för något som inte fungerar. Skulle aldrig betala ordinarie pris för en tröja med hål i, en gammal köttbit eller en bil vars växelspak fastnat i ett läge. Det säger ju sig självt...

Jag undrar varför inte dessa liftar lagas? Är det för kostsamt eller vill de helt enkelt inte ha rullstolsbundna resenärer och/eller mammor med barnvagnar på tågen?

Nej om det är något jag ogillar så är det banne mig att åka tåg! Så urbota trött på SJ och deras jäkla tåg som aldrig fungerar! Usch!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av madeleine karlsson - 11 april 2015 11:40

Så fort solen börjar skina så börjar det även spritta i min kropp. Jag vill genast ge mig ut på en joggingrunda eller två. Svettas, må bra och andas frisk luft. Det är härligt och bra för min astma. I år är det precis likadant. Här om veckan kunde...

Av madeleine karlsson - 11 mars 2015 11:36


Jag sitter i vårsolen på balkongen, har min gula kofta på mig och kaffet står på det slitna träbordet. Olle ligger i vagnen här bredvid och sover gott. Jag längtar efter att pyssla iordning här ute, sätta ner påskliljor i lådorna och ställa något fär...

Av madeleine karlsson - 28 januari 2015 11:29

Det som möter en i spegeln varje morgon är ingen höjdare. Att sova går uruselt kan man säga. Det lämnar spår i form av dåligt humör, oändlig trötthet och irritation men också i form av mörka ringar under ögonen till exempel... De senaste dagarna h...

Av madeleine karlsson - 23 januari 2015 23:22


Idag blev vår son alltså fyra månader. Han har funnits hos oss så kort tid och ändå kan man inte förstå hur man kunde leva utan honom. Det händer mycket på fyra månader. Från att vara ett litet försvarslöst knytte till att nu kunna vända sig, gri...

Av madeleine karlsson - 22 januari 2015 10:38


De bara kom, rullade nedför kinden och bildade snor i näsan så att jag blev tvungen att snörvla. Det bara rann över utan minsta ansträngning och jag var inte beredd. Min man har jobbat i ca två veckor, långa arbetspass och även natt. Det har inneb...

Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards