Alla inlägg den 20 februari 2012

Av madeleine karlsson - 20 februari 2012 18:24


Okej, kom på en grej precis just nu när jag stod vid diskbänken och knappt ville svälja ner glaset med Treo som jag vet smakar pissilla. Det hjälper inte att jag vet att den för det mesta trollar bort huvudvärk, det smakar precis lika illa ändå.


För att få ner skiten i magen och vidare ut i blodomloppet så kom jag att tänka på det som ens föräldrar alltid sade när man var liten och skulle hiva i sig det vidrigaste som finns, flytande penicillin! De sade alltid "Håll för näsan så känner du inte vad det smakar å så tar du en klunk saft direkt efterråt." Å så jäkla rätt de hade!


Det jag nu helt enkelt kom att tänka på, eller snarare fundera över är detta: Vart faan sitter smaken? Jag trodde ju att smaken satt i munnen, på tungan liksom och överallt men nu när man liksom väljer att "koppla bort" näsan när man sväljer något äckligt så känner man ju ingen smak. Sitter då alltså smaken i näsan? Eller är det någon kombo där? Jag blir inte klok på sånt här. Känns som att man blivit lurad liksom.


Nu finns det i min hjärna fler frågor än svar... Vadå finns det inga smaklökar? Om de finns, vart fasiken sitter de då? Varför slutar de att känna när näsan inte är med i bilden? Kan man känna smak utan näsa och utan tunga? Kan man äta genom näsan (om man hade små,små tänder där och en liten tunga som kunde trycka maten ner i svalget) och ändå känna smak i munnen? Hur länge kan "smak" stanna kvar i munnen och kan man verkligen välja att inte känna någon smak?


Nåja, jag får väl klura vidare och ändå vara ganska nöjd över att ha svalt den äckliga huvudvärksmedicinen utan att ha känt vad den smakade.



 



Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards