Alla inlägg den 15 augusti 2011

Av madeleine karlsson - 15 augusti 2011 16:17



Herregud, idag är min 28:e födelsedag och det är helt sjukt att jag börjar närma mig de 30. HELT SJUKT! Men så är det och jag kan inte göra något åt det alls, bara hänga med och vara glad över att man lever.


Jag har väl pysslat ihop en tårta också med lemon curd och jordgubbsmousse mellan chokladbottnar. Näpp, det duger inte med något annat än choklad när jag fyller år. Helst ska allt bestå av denna härliga, bruna underbarhet. Frukost, lunch, fika och middag, samt mellanmålen däremellan. Ja ni förstår...


           


Alltså, jag måste bara dela med mig av den här fantastiska jordgubbsmoussen som jag komm över på nån internetsida. Inget gelatin å sånt jobbigt, bara mixa ihop tre ingredienser och sedan, klart!


Jo ni tinar frysta jordgubbar i valfri mängd (Jag tinade 2 stycken 500g påsar) och låter de rinna av. Sedan mixar ni dem så att det blir en härlig jordgubbssoppa och därefter spär ni ut den soppan med vanligt marsanvisppulver. Konsistensen på moussen bestämmer ni således helt själva, jag ville ha min ganska fast så jag vispade i ganska mycket pulver. När ni är klara med det så vispar ni grädde (jag tog 3 dl till mina 1000 g bär) och vänder i det i jordgubbssmeten. Klart!!! Å så jäkla gott.


Den här tårtan som jag gjorde i år är nog den bästa någonsin för den är inte så söt och sliskig, sånt gillar inte jag nämligen. Lemoncurden, jodgubbsmoussen och chokladbottnarna passar oerhört bra ihop. Testa får ni se!


I morse så sjöng korvbullen för mig, jättefint! Jag fick ett paket också som innehöll detta:



Det roligaste med den här boken, som för övrigt är skriven av Matters Furniss är att han har betygsatt alla album och låtar som Queen gjort med hjälp av en skala där fem stjärnor är det bästa och en stjärna är det sämsta. Man skulle ju kunna tänka sig att, eftersom han skrivit den här boken, tycker om Queens musik ganska mycket men när man tittar på alla låtar han har betygsatt så har han lite snålt gett låtarna övervägande två och tre stjärnor som på hans skala betyder "average" och "good". Sedan har han liksom sammanställt någon form av betyg för skivorna i sina helheter och då får de oftast fem eller fyra stjärnor. Myket märkligt. Låtarna i sig tycker han inte är så värst mycket att hänga i julgranen men skivorna, jäklar va bra dem är!!


I morgon åker jag hem till Eskilstuna för att fira både syrran och mig med släkten. Hujedamej så många kalas det blir nu för tiden när vi bor på olika ställen. Å ikväll får vi besök av den andra släkten, familjen G med mormor i släptåg.



Så, ja, grattis Maddluren på födelsedagen!! Ät inte för mycket choklad så att du mår illa sedan...






Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards