Alla inlägg den 14 november 2011

Av madeleine karlsson - 14 november 2011 12:24




Kolla, kolla, kolla! Ser ni? Jag tyckte att jag hörde ett bekant surrande när jag steg in i vardagsrummet och kan ni tänka er, nu har de klättrat upp på taken! Jojjomensan, de står på garagetaken nu och blåser bort löv med snablarna... Är det inte otroligt? Nu finns inga löv på marken så då får de ta sig an taken istället.


Snart står det väl någon på balkongen och suger upp löv? Borde jag oroa mig?


   

Av madeleine karlsson - 14 november 2011 10:50

Här sitter jag igen med cementlungor och snor i näsan. Redan i helgen började det så därför besökte jag ett apotek i Eskilstuna. Jag roffade åt mig värktabletter, nässpray och en burk Bafucin. Lade allt detta på disken och var redo att betala när kassörskan frågar mig om jag är gravid...


Ja, jag väger några kilon för mycket och min vinterjacka kanske inte direkt gör mig smalare men jag tänkte bara hur hon hade mage att fråga något sådant när jag bara ville betala mina varor. Så jag tittar tillbaka på den lilla kvinnan bakom disken och svarar "Nej, det är jag inte".

"Är du säker på det?" frågar hon tillbaka.

"Jag är absolut inte gravid" säger jag än en gång.

"Du förstår att man ska inte ta nässpray om man är gravid, det kan vara skadligt och det är inte många som tänker på det" fortsätter hon.

Jag undrar vad männskan håller på med, jag är ju inte gravid, bara förkyld. Och om jag nu hade varit gravid så kanske nässprayen var till någon annan. Jag förklarar än en gång att nej, jag är faktiskt inte alls gravid. Då säger männskan "Det kan faktiskt vara tidigt så att du inte vet om det, det syns ju inte på en gång". Jag vet inte vad jag ska svara på det här "påhoppet" och blir således tyst. Försöker hon intala mig att jag är gravid, vill hon att jag ska vara gravid eller går hon själv igenom en fas och känner sig missnöjd med sitt eget liv? Jag fattar ingenting. För ungefär fjärde gången får jag högt och tydligt inför alla andra inne på apoteket förklara att jag inte är gravid utan bara förkyld. Jag vill ha nässpray för att jag är täppt i näsan! "Jaa men jag vill bara informera dig om att den här nässprayen ska man inte ta när man är gravid" säger hon då, IGEN!


Då börjar jag tröttna och säger till slut att "nej men jag brukar inte använda nässpray så ofta men det är väldigt bra att ha det hemma i förkylningstider". DÅ först tystnar människan, jag får en plastpåse med mina varor i och kan till slut kliva ut ur apoteket.



När jag kom ut så höll jag på att gå upp i limningen, vad faan var detta? I ungefär fem minuter står en kassörska på ett apotek med en nässpray i handen och försöker övertala mig att jag nog är gravid utan att veta om det och att jag absolut inte borde köpa den där nässprayen. Gör apotekspersonal så här mot alla kvinnor? Tänk om det kommer in kvinnor som nyss gått igenom en abort, missfall eller helt enkelt inte kan bli gravida och vill handla nässpray? Hur ska de reagera? Den där människan bakom kassan känner varken mig, min kropp eller vad jag ämnar göra med den. Dessutom antar jag att det står i bipacksedeln att nässprayen inte bör användas om man är gravid, det kanske de inte behöver upplysa om när man står och ska betala. Eller är det den nya grejen? Att man ska informera om alla potentiella risker med alla mediciner innan man köper dem?


Näää hela den här grejen kändes så himla konstigt. Där stod jag och försökte övertala en person jag inte känner om att jag verkligen inte är gravid, inte ens i vecka ett eller två! Det kändes rätt pinsamt och jag hoppas att hon kände likadant när jag vände om och gick ut. Jag blev också lite arg för att hon inte lyssnade på mig. Håll munnen stängd och låt folk köpa det de är där för att köpa!


Vi kvinnor kanske inte skall tillåtas att gå in på apotek om vi inte gjort ett graviditetstest först som vi kan visa upp i kassan...



Människor!!

Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards