Alla inlägg den 16 november 2011

Av madeleine karlsson - 16 november 2011 15:47


Pajen är färdig och jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Den var pissenkel att göra, inte så många ingredienser men den blev så fruktansvärt liten!


 


Jag har inte speciellt stora händer och jag tog med en av dem på bilden så att ni skulle förstå att jag verkligen fick använda mig av den absolut minsta ugnsfasta formen jag kunde hitta. I receptet står det bara att man ska klä en pajform med degen. I vanliga fall brukar det stå angivna mått om pajdegen är beräknad till en mindre form. Nåväl, jag gjorde pajdegen och hällde den i en vanlig pajform. Det såg ut som ett skämt och blev i stort sätt bara några smulor på botten. Fick helt enkelt byta taktik! Valde den minsta formen och där i passade degen.


Jag skulle säga att den här pajen, i sitt originalrecept, räcker till fyra typ ganska normala portioner. Kanske räcker det till sex människor men då finns det absolut inget över för den som vill ta en gång till och det tycker ju jag är trist... Jag avskyr när det ser snålt ut. Nu var det ju tur att detta bara var ett så kallat provbak och att jag inte sagt till hela kompiskretsen att komma och äta paj för det hade ju inte räckt långt.


Jag har inte smakat på pajen ännu men doften av varma pepparkakor kan ju få vem som helst att mjukna och bli lite gottissugen. Chokladkrämen, som är fyllningen, var väldigt enkel att vispa ihop. Ja i princip så var allt med den här pajen enkelt, förutom att välja rätt form...



Om man skulle göra den här i en helt vanlig pajform som kanske räcker till ungefär 10 personer så får man nog tre eller fyrdubbla satsen. När pepparkakorna är krossade så ser det ganska mycket ut men så fort man blandar dem med det blöta så minskar volymen drastiskt... Jaja, här kommer receptet för er som vill baka en jätteliten men säkert god paj!



Pepparkakspaj med kanelchokladfyllning


Pajdeg:

250 g pepparkakor

4 msk smält smör

1 ägg

0,5 tsk salt


Fyllning:

200 g mörk choklad

1 msk mald kanel

1 dl grädde

3 äggulor

1 msk smält smör

1 krm salt


Krossa pepparkakorna i matberedaren, det går snabbast. Blanda ner smör, ägg och salt i pepparkakssmulorna så att det blir en deg. Tryck ut denna i en liten, liten, liten pajform och grädda i 175 grader i ungefär 10 minuter.


Smält chokladen över vattenbad, tillsätt övriga ingredienser under omrörning. Var noga med att röra hela tiden så att krämen inte spricker. När pajskalet kallnat häller du i chokladkrämen. Låt det hela svalna och servera sedan med grädde eller en liten, liten, liten kula glass.



Jag har hämtat receptet från tidningen Amelia Jul som finns ute i butikerna nu. (Det fanns jättemånga smarriga recept i den tidningen faktiskt. Kanske ska prova fler saker...)

Av madeleine karlsson - 16 november 2011 15:00



Vissa dagar känner jag mig fin, andra dagar mindre fin. Valkarna dansar kring det som en gång var min midja och dubbelhakan syns hur jag än vrider och vänder mig. Benen, de som orkade springa så långt när jag var liten är trötta och orkeslösa. Ögonen, de vill bara ge upp och somna om, sova vidare.


Vissa dagar känner man sig ful, andra dagar mer fin. Magen är mjuk, go och rund och kinderna är munnens hamn där leendet lägger till. Benen, de som bär mig varje dag känns lätta och nästan flyger fram. Ögonen, själens spegel, fångar träden när de byter färg, barnen i färgglada mössor och vantar och allt det vackra.


Hur man än vrider och vänder på sig själv och andra går det inte att vara nöjd. Bli nöjd. Vi är vad vi blev och blir det vi gör oss till. Att andas är trots allt att leva...

Av madeleine karlsson - 16 november 2011 14:33

Testar ett nytt recept... återkommer med resultatet.

 

Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards