Direktlänk till inlägg 21 november 2011

Oreda i tankeverkstaden.

Av madeleine karlsson - 21 november 2011 14:57

Är ute å vandrar i den fuktiga luften. Allt är grått och kråkorna kråkar ut sina oljud i trädtopparna. De redan fallna löven är blanka och börjar dofta av förruttnelse. De bruna och gröna färgskalorna träder fram i den grå förmiddagsluften. Katten som smyger omkring bland buskarna hade smält in perfekt, om det inte vore för dess vita tassar. Nu smyger den där, väntar på en mus eller sork att tugga sönder. Eller lägga framför sin husses eller mattes ytterdörr.


Ser en galen hackspett som flyger fram och tillbaka över vägen. Den skriker och flaxar. Sitter aldrig still. Har den magknip? Försöker andas med de största andetagen. Så skönt det är att vandra, bara rakt fram. Slippa tänka, bara gå med den ena foten före den andra. Ibland vill jag gå baklänges men det skulle se konstigt ut. Inte för mig kanske, men för andra. Sådana som observerar precis som jag gör nu...


Det blåser inte ens men ändå faller löv och studsar mot min kropp. Den blir så varm och härlig av att promenera. Luften som cirkulerar i lungorna följer med ut i blodomloppet och forsar vidare ut genom näsan. Värmen och kylan blir till ett utan att för den delen bli ljummet. Trampar på ekollonens små mössor som blivit kvarglömda på asfalten. Tur att de har varandra. Gräset som fortfarande är grönt samlar dagg och låter vem som helst dricka sig otörstig. Ibland, om nätterna och morgnarna så fryser det till is. Jag tror att alla små krypen åker skridskor då, runt, runt i små cirklar. Kanske kan du höra dem en morgon om du går upp tillräckligt tidigt?


Ja, här vandrar en observerare, en tänkare och en människa som undrar och ställer till med oreda i tankeverkstaden...



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av madeleine karlsson - 11 april 2015 11:40

Så fort solen börjar skina så börjar det även spritta i min kropp. Jag vill genast ge mig ut på en joggingrunda eller två. Svettas, må bra och andas frisk luft. Det är härligt och bra för min astma. I år är det precis likadant. Här om veckan kunde...

Av madeleine karlsson - 11 mars 2015 11:36


Jag sitter i vårsolen på balkongen, har min gula kofta på mig och kaffet står på det slitna träbordet. Olle ligger i vagnen här bredvid och sover gott. Jag längtar efter att pyssla iordning här ute, sätta ner påskliljor i lådorna och ställa något fär...

Av madeleine karlsson - 28 januari 2015 11:29

Det som möter en i spegeln varje morgon är ingen höjdare. Att sova går uruselt kan man säga. Det lämnar spår i form av dåligt humör, oändlig trötthet och irritation men också i form av mörka ringar under ögonen till exempel... De senaste dagarna h...

Av madeleine karlsson - 23 januari 2015 23:22


Idag blev vår son alltså fyra månader. Han har funnits hos oss så kort tid och ändå kan man inte förstå hur man kunde leva utan honom. Det händer mycket på fyra månader. Från att vara ett litet försvarslöst knytte till att nu kunna vända sig, gri...

Av madeleine karlsson - 22 januari 2015 10:38


De bara kom, rullade nedför kinden och bildade snor i näsan så att jag blev tvungen att snörvla. Det bara rann över utan minsta ansträngning och jag var inte beredd. Min man har jobbat i ca två veckor, långa arbetspass och även natt. Det har inneb...

Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards