Direktlänk till inlägg 22 november 2011

Godmorgonbloggen

Av madeleine karlsson - 22 november 2011 08:00

Ja, här sitter jag med näsan nere i den stora tekoppen och funderar. Känner mig varm om kinderna och kanske, kanske börjar magen bli sugen på frukost...



Jag tillhör dem som ibland tycker att det är trevligt att titta på morgon-tv. Radio lyssnar jag aldrig på, blir knäpp när de kör samma låt för 56:e gången på en halvtimma. Men borde det inte finnas en morgon-blogg? Det vore väl rart? En blogg där det varje morgon postas ett nytt inlägg och kanske något musiktips eller så? Det måste vara ett ganska långt inlägg, tänker jag mig. Så att man kan fylla på sin tekopp och sitta där och mysa framför ett stycke välskriven text länge. Det skulle jag vilja ha i alla fall. Kanske ska starta en själv? Godmorgonbloggen, ska den heta i så fall!


Där, kan ni tänka er, skriver jag idag om min teförälskelse. Den som liksom får mig att längta efter en kopp starkt, hett te varje ledig stund. Vad är det som gör att vi människor (oftast vuxna) har den här längtan efter en kopp varmt, det behöver inte vara te, det kan lika gärna vara kaffe! Det viktigaste är att vi knäpper på kaffebryggarn eller vattenkokar´n på morgonkvisten. "Så att man vaknar", brukar många säga. Jag säger mest "För att det är mysigt". Jo, för jag tycker det. Det är mysigt att sitta ihopkrupen någonstans med en stor kopp som det ryker ur och filosofera över saker och ting. Det är lika mysigt tidigt på morgonen, mitt på dagen eller sent på kvällen. Det är den där tiden som man får bara för sig själv. Min kopp, mitt te, min tid, mina tankar.


Dofterna kan också frambringa olika känslor eller minnen. Den där tidiga kaffedoften på morgonen påminner mig om mamma. Hon dricker alltid kaffe, jämt. Jag minns bryggarens puttrande där ute i köket och sedan sörplandet och tidningsprasslet ifrån vardagsrummet eller köksbordet. Trots att det var många år sedan jag bodde hemma så är det ett tryggt minne. Kaffe, det är mamma det!

Jordgubbste däremot, är mormor. När jag inte vill ha kaffe så bjuder hon på te och då väljer jag alltid jordgubb. Det är gott och passar liksom in där på något sätt. Men jag har fler varma-drycker-hos-mormor-minnen. Den varma chokladen som jag drack ur de fina glaskopparna när jag övernattade där som liten. Jag tyckte så mycket om de där kopparna minns jag. De var genomskinligt gröna och nu står de i mitt teskåp här i köket tillsammans med kaffekoppar i samma stil som jag fått ärva av Korvbullens mormor. Jag tycker mycket om dem för de tillhör liksom min barndom. Å så blev jag så glad när jag fick de där kaffekopparna, det kändes som ett tecken på att vi ska vara ihop Korvbullen å jag. För hur många mormödrar har likadana genomskinliga koppar med fat i grönt?


Hur många testunder har jag inte haft med nära och kära vänner? Det är något visst att sitta med näsan ovanför en stril av het väldoftande ånga och samtala om livet. Det gjorde jag ofta när jag bodde i Eskilstuna. Jag hade många vänner på besök men ingen var nog lika tegalen som jag. Jag fick till och med möblera om i köksskåpen så att jag skulle få plats med alla tesorter. Jag hade nämligen inget skafferi så ett litet köksskåp fick fungera som det hemma hos mig. När jag bott ett tag så hade jag så mycket te att det lilla skåpet inte gick att stänga. Därför rensade jag ur och kastade en hel del saker som jag inte använde, flyttade allt te till det största skåpet och där fick de bo. Tills jag flyttade hit. Nu bor de i ett eget skåp, helt avsett för te. Men det vet ni ju redan...


Ja, ungefär så här skulle det ha kunnat sett ut i Godmorgonbloggen. Ibland skulle det kunna komma gästinlägg från olika kända, eller okända personer. Jo, men det här vore ju skoj. Ingen reklam, ingen jobbig röst som ska tjabbla om mindre intressanta saker och ingen störande musik som man sedan har på hjärnan hela dagen fastän man inte vill.


Drömma kan man ju alltid i alla fall...





 
 
Ingen bild

Birran

22 november 2011 16:33

Och som vanligt gillar jag det du skriver!
Gröna, genomskinliga koppar har dom inne hos min son...och likadana tallrikar.Jag är ingen tevän, men kaffe gillar jag och dricker det varje morgon, precis som din mamma. Men där finns en likhet mellan dig och min sonhustru...hon gillar te och vill också prova olika sorter.
Starta morgonbloggen...du kan säkert fylla den med en massa trevliga tankar! Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av madeleine karlsson - 11 april 2015 11:40

Så fort solen börjar skina så börjar det även spritta i min kropp. Jag vill genast ge mig ut på en joggingrunda eller två. Svettas, må bra och andas frisk luft. Det är härligt och bra för min astma. I år är det precis likadant. Här om veckan kunde...

Av madeleine karlsson - 11 mars 2015 11:36


Jag sitter i vårsolen på balkongen, har min gula kofta på mig och kaffet står på det slitna träbordet. Olle ligger i vagnen här bredvid och sover gott. Jag längtar efter att pyssla iordning här ute, sätta ner påskliljor i lådorna och ställa något fär...

Av madeleine karlsson - 28 januari 2015 11:29

Det som möter en i spegeln varje morgon är ingen höjdare. Att sova går uruselt kan man säga. Det lämnar spår i form av dåligt humör, oändlig trötthet och irritation men också i form av mörka ringar under ögonen till exempel... De senaste dagarna h...

Av madeleine karlsson - 23 januari 2015 23:22


Idag blev vår son alltså fyra månader. Han har funnits hos oss så kort tid och ändå kan man inte förstå hur man kunde leva utan honom. Det händer mycket på fyra månader. Från att vara ett litet försvarslöst knytte till att nu kunna vända sig, gri...

Av madeleine karlsson - 22 januari 2015 10:38


De bara kom, rullade nedför kinden och bildade snor i näsan så att jag blev tvungen att snörvla. Det bara rann över utan minsta ansträngning och jag var inte beredd. Min man har jobbat i ca två veckor, långa arbetspass och även natt. Det har inneb...

Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards