Alla inlägg den 8 oktober 2007

Av madeleine karlsson - 8 oktober 2007 21:44

Nu har det gått en vecka.


En vecka utan godis.

En vecka utan diverse mjölkprodukter, gräddfil, cremefraiche och annat.

En vecka med mer träning än vanligt. 

En vecka som gick fortare än vad jag kunnat tro.


Imorgon (Tisdag) för en vecka sedan satt jag med tårar rinnande nerför kinderna hos en barnmorska och kände mig helt värdelös.

Idag sitter jag här rätt nöjd över migsjälv och vad jag åstadkommit denhär veckan.


Förutom en mörk chokladbit som jag åt i fredags och de sockerfria viktväktarkaramellerna jag köpte så har jag inte ätit en enda liten godisbit trots att tillfällen dykt upp. Jag har förresten ätit några nötter, och jag kunde räkna det till fem små minichips och tre salta pinnar när jag var på fest hos en jobbarkompis i lördags.


Att förbjuda migsjälv att äta vissa saker kommer inte att fungera. Däremot har jag börjat tänka på ett annat sätt.

Varje gång jag tänker att jag vill ha något gott (Typ choklad) så frågar jag migsjälv om jag verkligen behöver det, och varför jag vill ha det. Svaren blir oftast nej på första frågan och jag vet inte på den andra. Alltså låter jag bli.

När jag sedan ser mig i spegeln så får jag ännu en anledning till varför jag inte ska äta feta och onyttiga saker. Då frågar jag migsjälv, vill jag se ut såhär? Svaret på den frågan blir NEJ!


Dethär tankesättet funkar rätt bra tycker jag. Än sålänge. 


Idag har mitt chokladsug varit fruktansvärt. Känns som jag skulle kunna mörda för en bit av en maraboukaka.

Men nu såhär på kvällskvisten är suget inte längre lika stort. Jag tog till kvällsmat två smörgåsar med ost på, lite lättyoghurt och en stor mugg med te och sedan så försvann suget. 

Jag ska övervinna sockerberoendet!


Förra Tisdagen slängde jag ju alla oyttigheter i min kyl av ren ilska, dagen efter ersatte jag fettet med frukt. En stor påse med äpplen inhandlades och det bästa jag vet, mandariner!!! Mums!!

Tur att man får äta frukt! 


Denhär veckan har jag inte ätit några mjölkprodukter såvitt jag vet, förutom osten på smörgåsarna nu ikväll. Inga gräddfilssåser här inte! Jag har dessutom slutat med lightdryck till maten som jag drack ibland, nu är det bara vatten som gäller, och te. 


Det svåraste denhär veckan har varit att omprogrammera hjärnan. Att gå från tankarna : Ju mindre du äter desto mindre kommer du väga, till : Ät mindre mat men oftare.

Jag är van vid att äta kanske två ggr om dagen vilket inte är bra. Att sätta kroppen i svältläge är bland det värsta man kan göra i "bantningssyfte". Jag försöker få migsjälv att inse det nu.

Det är svårt men det ska gå.

Jag kan om jag vill.


Igår var jag för övrigt och tränade på friskis för första gången sedan i våras. Det var gudomligt! Dessutom har jag tagit timslånga promenader nästan varje dag tillsammans med min vän kameran.


Det känns bra dethär faktiskt. Det har gått så bra denhär veckan, nu gäller det bara att hålla motivationen uppe! Jag har några som peppar mig och de ska ha en stor klapp på axeln!!! Tack! 





Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards