Direktlänk till inlägg 28 augusti 2014

Babydjungel!

Av madeleine karlsson - 28 augusti 2014 10:41

Jag har de senaste dagarna börjat inhandla de här praktikaliteterna som behövs både till mig och Bullen. Det är ju några saker vi måste ha och några som jag känner att jag vill ha ut i fall att.

Bland dessa saker finns till exempel blöjor, tvättlappar, badolja, nappflaska, amningsinlägg, bindor och salvor. Botaniserade på Coop igår och insåg att det är rena rama babydjungeln där ute. För någon dag sedan köpte jag amningsinlägg från en annan butik men igår såg jag att det fanns ekologiska på coop och de hade jag ju hellre köpt. (Väljer alltid ekologiskt när det går.) Får köpa det nästa gång, nu vet jag ju att det finns. Vanliga tvättlappar letade jag också efter i en ekologisk variant men kunde bara hitta våtservetter. Föredrar att använda tvättlappar med hederligt vatten och någon skonsam tvätt till Bullens lilla sköra rumpa, i alla fall här hemmavid. Onödigt med sådana där färdiga tvättlappar med e-ämnen och parfym i. Någon av er som vet vart man kan köpa ekologiska tvättlappar?

En annan grej är ju det här med nappflaska! Jag vill så klart amma, om det går, men om det inte fungerar eller om Bullen faktiskt inte blir mätt på mjölken och kräver ersättning också så känns det bra att ha något för ändamålet hemma. Jag har kikat på nappflaskor i glas eftersom de i plast oftast innehåller gifter av olika slag. Men så har jag också hört talas om de här flaskorna som ska minimera risken för att barnet får i sig luft och därmed kan drabbas av magont. Såg sådana på Coop igår men då är ju de naturligtvis helt i plast. Så vad väljer man då? För egen del tycker jag att det känns bättre att köra på flaskorna i plast. Jag vill inte att min bebis ska ha ont i magen. Vad använde du/ni?

Ekologiska rengöringsprodukter fanns det på Coop och jag köpte med mig en badolja. Tänker att det nog är det enda man använder i början? För inte tvättar man väl håret på nyfödingar? Eller? Vet ju inte om Bullen har något hår så det får man väl ta den dagen i så fall. (Hoppas dock på en stor kaluffs.)

Ska börja packa ner saker i väskan nästa vecka tänker jag. Måste kanske skriva en lista först, lättare att få en överblick då.

Ja jo men lite finns det ju att göra med tiden här hemma. Du/ni får mer än gärna tipsa mig om bra produkter eller grejer som kan tänkas behövas. Vilket blöjmärke är bäst till exempel??

Nu ska jag sörpla i mig lite snutvälling! Hörs!

 
 
Ingen bild

sabine

31 augusti 2014 21:53

Du kan använda vatten och olja (olivolja, rapsolja eller mandelolja) att tvätta med. Det också vid blöjbyten. Du behöver inte använda schampo eller tvål förrän barnen smutsar ner sig.
Libero är miljömärkt, inte pampers.
Ett tips är att gå till apoteket och köpa en näsfrida så ni har hemma vid första förkylning. Droppa först i koksalt och sug sedan snoret.
Saba stora tops är bra, att göra rent naveln med.

Vi har använt mams kolikflaskor. Den känns också bättre när dem är så gamla att dem håller flaskan själv. Den är inte tung och går inte sönder. Lättare att diska med ;)

madeleine karlsson

31 augusti 2014 23:13

Tack för tipsen Sabine!! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av madeleine karlsson - 11 april 2015 11:40

Så fort solen börjar skina så börjar det även spritta i min kropp. Jag vill genast ge mig ut på en joggingrunda eller två. Svettas, må bra och andas frisk luft. Det är härligt och bra för min astma. I år är det precis likadant. Här om veckan kunde...

Av madeleine karlsson - 11 mars 2015 11:36


Jag sitter i vårsolen på balkongen, har min gula kofta på mig och kaffet står på det slitna träbordet. Olle ligger i vagnen här bredvid och sover gott. Jag längtar efter att pyssla iordning här ute, sätta ner påskliljor i lådorna och ställa något fär...

Av madeleine karlsson - 28 januari 2015 11:29

Det som möter en i spegeln varje morgon är ingen höjdare. Att sova går uruselt kan man säga. Det lämnar spår i form av dåligt humör, oändlig trötthet och irritation men också i form av mörka ringar under ögonen till exempel... De senaste dagarna h...

Av madeleine karlsson - 23 januari 2015 23:22


Idag blev vår son alltså fyra månader. Han har funnits hos oss så kort tid och ändå kan man inte förstå hur man kunde leva utan honom. Det händer mycket på fyra månader. Från att vara ett litet försvarslöst knytte till att nu kunna vända sig, gri...

Av madeleine karlsson - 22 januari 2015 10:38


De bara kom, rullade nedför kinden och bildade snor i näsan så att jag blev tvungen att snörvla. Det bara rann över utan minsta ansträngning och jag var inte beredd. Min man har jobbat i ca två veckor, långa arbetspass och även natt. Det har inneb...

Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards