Alla inlägg den 20 september 2011

Av madeleine karlsson - 20 september 2011 14:42

Igår innan jag somnade så låg jag och funderade. Jo, det händer sig att jag gör det ibland nämligen. Jag funderade på det här med engelska och att man i både Australien och Amerika säger att man pratar "english".


Det är ju inte så att, om man befinner sig i Amerika och försöker göra sig förstådd säger, "I´ll take it in american, so that you can understand me". Fattar ni? Så alltså undrar jag om engelskan från England så att säga kom först? Är det Engelskan som flyttat vidare till Amerika och Australien och därefter utvecklas? Eller är det så att "Speak in english please" helt enkelt låter bättre än till exempel "Speak in Australian please"?


Ja, ungefär så här gick mina tankar igår och jag kom inte fram till någonting egentligen utom att jag tyckte att det var underligt att allt heter "in english, do you speak english" och så vidare trots att man kanske inte befinner sig i England. English har ju blivit som en synonym för alla engelska språk men varför är det så egentligen?


Jag tror jag avslutar här, för det här blir bara rappakalja inser jag och nikanske inte ens fattar... Nåja, nu har jag försökt bena ut mina tankar för mig själv i alla fall. Alltid något!


See ya in english!

Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards