Direktlänk till inlägg 29 mars 2007

Samhällskritik

Av madeleine karlsson - 29 mars 2007 21:57

Dethär samhället har fördärvat oss. Många av oss, vi som inte blev perfekta eller starka nog att stå emot.Vi som är bleka och väger några kilon för mycket.Vi som är dom eller alla....Är vi alla slavar under den mediala framfarten?Tidningar, tv , radio, böcker, reklam, you name it. Den finns överallt.Utseendefixeringen.Den är troligtvis här för att stanna.Den är här för att förgöra många människors självkänsla, pracka på oss fler olustkänslor, få oss att krypa på knäna för att bli ett par, tre kilon lättare så att man kommer i den nya dräkten som Madonna designat åt H&M. (Som för övrigt säkerligen bara är tillverkad upp till möjligtvis storlek 38)Detta onda ting som tagit över oss människor. Utseendefixeringen är som pesten, sprids med dagens råttor (dvs, tidningar, reklam, tv...)till all världens hörn. Äter sig in i våra hjärnor med hjälp av tv-shop, modemagasin, hälsokosttidningar, bantningskurer och diverse piller som effektivt skall göra en smal. Smal, så att man kommer i dendär bikinin i sommar, smal som gör att man slipper känna sig som en sjöko på land en svettig sommardag, smal så att killarna ska tycka att man är fin.Det är sådana tankar och åsikter som snurrar runt i ens stackars överarbetade hjärna.Det är sånt man matas med till frukost , lunch och middag och till en å annan nattmacka...Det är sånt som får en att skippa äta en dag eller två.Det är sådant som får en att vilja sjunka igenom golvet ibland för att man känner sig så otroligt ful.Onda tankar i en ond cirkel.Måste vara fin, ha fina kläder, se fräsch ut, lukta gott jämt, duscha hela tiden och jämt och ständigt, ha välvårdade naglar, raka benen, vara snyggt klippt, träna, träna, träna, äta sallad, jobba, vara duktig, köpa nya skor, bla bla bla bla....Ibland orkar jag bara inte.Vill bara säga upp mig från livet ibland när kraven utifrån all utseendefixering får en att kvävas.Iofs så brukar jag skita i rätt så mycket vad gäller detta fenomen. Jag köper inte märkeskläder, jag opererar mig inte någonstans, jag skiter i vilket mode det är, jag klär mig i det som är bekvämt och helst svart :P, jag skiter i att raka benen på en vecka om jag har lust, jag låter tånaglarna vara omålade och kanske aningens för långa, vem ser det? Vem faan bryr sig? Vill jag vara "äcklig" så är jag det.Jag gör VAD JAG VILL.Sedan är det jävligt svårt att inte låta sig påverkas av media. Det har blivit en sådan enorm del av vårt samhälle. Bilder exploateras överallt på dessa smala till synes perfekta kvinnokroppar och tidningar skriver var och varannan vecka om hur man kan bli ytterligare lite smalare. Å lite smalare, å lite smalare. Å lite bättre så att man blir liite mera omtyckt och älskad.Vad har hänt med allas våran insida? Den som faktiskt betyder mest. Den existerar knappt och folk anstränger sig mer för att ta hand om det yttre än att vårda det inre som faktiskt för oss framåt i våra liv. Jag får inget arbete på grund av mitt yttre hur snygg jag än hade varit, jag får inga pengar bara för att jag är snygg, jag får inte fler nära vänner för att jag är snygg... Det är insidan det hänger på. Hur väl man kan anpassa sig och agera tillsammans med andra människor. Hur socialt anpassad man är. Hur man talar till och med folk. Hur man bemöter någon. Hur man kan förklara sig ut ur en obekväm situatuion utan att villa bort sigsjälv i alla orden. Hur mycket man som individ vågar ta för sig. Vilka vägar man väljer att gå. Osv...Utan vår hjärna där vår insida sitter skulle vi inte vara någonting.Det borde ingå i alla skolor att läsa minst en bok om själavård. Det tror jag skulle vara nyttigt i denna verklighet.Ta hand om er vackra, fina insida. Glöm inte bort den för den är det enda du egentligen har.

 
 
emlinn

emlinn

1 april 2007 17:31

You go girl... Det är så sant det du skriver.. så sant!! tack!

http://emlinn.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av madeleine karlsson - 11 april 2015 11:40

Så fort solen börjar skina så börjar det även spritta i min kropp. Jag vill genast ge mig ut på en joggingrunda eller två. Svettas, må bra och andas frisk luft. Det är härligt och bra för min astma. I år är det precis likadant. Här om veckan kunde...

Av madeleine karlsson - 11 mars 2015 11:36


Jag sitter i vårsolen på balkongen, har min gula kofta på mig och kaffet står på det slitna träbordet. Olle ligger i vagnen här bredvid och sover gott. Jag längtar efter att pyssla iordning här ute, sätta ner påskliljor i lådorna och ställa något fär...

Av madeleine karlsson - 28 januari 2015 11:29

Det som möter en i spegeln varje morgon är ingen höjdare. Att sova går uruselt kan man säga. Det lämnar spår i form av dåligt humör, oändlig trötthet och irritation men också i form av mörka ringar under ögonen till exempel... De senaste dagarna h...

Av madeleine karlsson - 23 januari 2015 23:22


Idag blev vår son alltså fyra månader. Han har funnits hos oss så kort tid och ändå kan man inte förstå hur man kunde leva utan honom. Det händer mycket på fyra månader. Från att vara ett litet försvarslöst knytte till att nu kunna vända sig, gri...

Av madeleine karlsson - 22 januari 2015 10:38


De bara kom, rullade nedför kinden och bildade snor i näsan så att jag blev tvungen att snörvla. Det bara rann över utan minsta ansträngning och jag var inte beredd. Min man har jobbat i ca två veckor, långa arbetspass och även natt. Det har inneb...

Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<<
Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards