Alla inlägg den 30 maj 2007

Av madeleine karlsson - 30 maj 2007 15:14

Igår läste jag igenom en av våra två morgontidningar som vi har här i staden.

Någonstans i mitten av tidningen fastnade min blick.

Först läste jag överskriften tre gånger och sedan kunde jag inte hålla mig för skratt...

Vad i allsindar var detta?

Där stod med stor fet stil : KLARTECKEN FÖR MOSKÈ I SLAKTHUS

Hahahaha, va??

Islam, döda grisar, moskè, slakthus???

Dethär går ju inte ihop någonstans.

Jag fortsatte att läsa artikeln där det stod att det som en gång varit ett slakteri med korvstoppning o dyl nu alltså skulle förvandlas till en moskè.

Är det ens möjligt undrade jag och började tänka efter om jag blandade ihop mina religionkunskaper.

För visst är det så att man inte får äta griskött om man är muslim? Man får heller inte slakta de djur som skall ätas på vilket sätt som helst, utan där finns vissa bestämmelser? 

Hur kan man då vara helt nöjd som muslim och tycka att det är okej att bygga det heligaste av heligaste i ett gammalt slakthus där man stoppat korv som ju är gjort av just precis griskött? Där flera tusen grisar dött en plågsam död och malts till färs? Där grisblod runnit i praktiskt taget varenda vrå?

För mig så verkar det lite konstigt.

Är man en starkt troende muslim så borde detta vara helt otänkbart. Men tydligen inte... 

Det står vidare i artikeln att den gamla korvfabriksdelen med fördel skall byggas om till rum för rituell tvagning samt att det som förut var ett kylrum nu skall bli moskèns hjärta, dvs ett bönerum. Det gamla rökeriets tornbyggnad skall omvandlas till minaret. Det betyder alltså att där man förr rökt gamla grisdelar skall nu någon stackars muslim klättra upp för att skrika ut böner till folket??

Nä dethär måste vara ett skämt??? 

I artikeln säger även Servat Barzangi som är med i föreningen Sabarinimoskèn att Byggnaden visserligen varit ett gammal slakteri men att Islam är en realistisk religion och att det byggnaden tidigare använts till inte spelar någon som helst roll.

Jisses amalia!! Är det bara jag som tycker att dettta verkar märkligt?




Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards