Direktlänk till inlägg 12 januari 2011

Skitkurs!

Av madeleine karlsson - 12 januari 2011 13:48

 


Klockan är snart två, jag sitter här och funderar på varför det är så svårt att komma till skott. Hur kommer det sig att det finns så otroligt mycket annat att pyssla med när man egentligen borde plugga?


Just nu sitter jag och bloggar, tänker på hur smuligt det känns under de nakna fötterna och att jag verkligen borde dammsuga innan jag hoppar in i duschen som egentligen också borde tvagas... Och julen, herregud, jag måste plocka bort julen!  Jag har inte tid med att fundera på sådant, jag måste arbeta. Sätta fart och vara prduktiv.


Jag känner mig lat men inser att det är min totalt negativa inställning till den nuvarande kursen "Bildval och bildstrategier" som ställer till det för mig. Kursen motsvarade absolut inte mina förväntningar och jag känner mig ganska lurad över innehållet. Jag hade tänkt mig att vi skulle få veta hur man kan välja bildmaterial till olika texter, sådant vi eventuellt kommer att behöva göra i framtiden och att lära oss ett strategiskt tänk som vi kan utnyttja sedan, om ett halvår när vi faktiskt tar examen. Jag ville lära mig vad som fungerar och inte, kanske hur man lyckas kobinera bild och text på bästa sätt och få konkreta exempel på goda/dåliga bildval osv.


Nej, istället fick vi, första lektionen göra en artistbook. Alltså förstöra en bok och göra ett konstverk av den. Därefter hade vi två föreläsningar, varav vi redan hade haft besök av den ena föreläsarinnan och den andra satt och ritade... Den tredje lektionen missade jag på grund av att tågen inte gick och sedan har det varit jullov. Under tiden skulle/ska vi göra en fotobok om oss själva som skall fungera som ett CV, vi ska också, istället för att skriva en rapport, skriva ett reportage som ska innehålla samma saker som en rapport...


Här någonstans så gav jag liksom upp.

Igår skulle jag till skolan, vi hade heldag till fyra men mina tåg var inställda så jag bestämde mig för att betala 80 kronor för att ta bussen till Västerås och bli en timma sen. Bättre än att inte komma alls tänkte jag. Tji fick jag när jag halvvägs till Eskilstuna får ett meddelande av en klasskamrat som talar om för mig att vi inte har någon lektion, att den är inställd. Jag blev så arg, så irriterad och ännu mer arg. Så fort jag kom fram till Eskilstuna, klev jag av bussen och gick raka vägen in på tågstationen, drack en kopp kaffe och försökte lugna ner mig. Vafasen ska man engagera sig för när allt bara skiter sig ändå? Jag tog första bästa tåg tillbaka till Västerås och därifrån vidare hem till Enköping och korvbullen som var hemma med huvudvärk på självaste födelsedagen. Och jag var fortfarande arg.


Jag tittade på schemat för kursen också och kunde konstatera att vi totalt haft 3 föreläsningar och en som vart inställd samt ett upprop med workshop. Detta på 5 veckor och vad har jag lärt mig? Absolut ingenting!! Vi har ingen kurslitteratur och vi ska göra en bilderbok.


Så idag är jag hemma från delredovisningen för jag har inget att redovisa och jag kan ge mig fanken på att tågen inte gick imorse heller. Jag blev så arg igår att jag av ren och skär femårstrots stannade hemma idag. Jag avskyr den här kursen!

Jag tar lån för att gå i skolan, lära mig viktiga saker som hjälper mig i mitt framtida yrkesliv och förväntar mig att lektioner, kurser och föreläsningar är av yttersta vikt för att jag ska lära mig det som krävs.


Jag anser inte att en fotobok är det mest relevanta lärarna hade kunnat erbjuda oss. Vi har ju själva fått göra allt, och vad lär man sig av att gå igenom fototeket som är fyllt av gamla fyllebilder för att försöka hitta något som kan tänkas passa i en bok om en själv på 10 uppslag? Min irritation gör att jag sitter här, klagar och uppehåller mig själv från att pyssla med saker jag egentligen borde göra.


Så gårdagen kostade mig 150 spänn för att åka fram och tillbaka mellan Enköping och Eskilstuna i ungefär 4 timmar helt i onödan. Korvbullen och jag åt kebab som jag köpte med mig hem och sedan tittade vi på serier. Som plåster på såren liksom... Sedan kom släkten över på kalas och vi åt tårta. Dagen slutade så mycket bättre än vad den börjat men idag känns det lika jävligt igen.


Jag har lovat korvbullen att inte klaga över InDesign. Jag ska försöka. Jag ska absolut försöka. Men jag måste ta nya bilder först. Bilder so representerar mig och vad jag är, vad jag står för och sånt som en arbetsgivare kan vilja veta.



Jag ska sätta igång nu. Jag ska bara duscha först, å dammsuga...

 
 
Louise

Louise

12 januari 2011 21:28

Det är intressant det där... själv pluggar jag på distans, en kurs bara för mitt höga nöjes skull. Just nu har jag tenta som ska vara inne på söndag... Jisses vad många andra viktiga saker jag kommer på att göra, som jag inte heller gör eftersom jag ska tenta... så ingenting blir gjort istället. Mystiskt att bara ordet TENTA har denna inverkan... och julen är inte inplockad här heller, får bli när tentan är inskickad. Kram

http://solros.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av madeleine karlsson - 11 april 2015 11:40

Så fort solen börjar skina så börjar det även spritta i min kropp. Jag vill genast ge mig ut på en joggingrunda eller två. Svettas, må bra och andas frisk luft. Det är härligt och bra för min astma. I år är det precis likadant. Här om veckan kunde...

Av madeleine karlsson - 11 mars 2015 11:36


Jag sitter i vårsolen på balkongen, har min gula kofta på mig och kaffet står på det slitna träbordet. Olle ligger i vagnen här bredvid och sover gott. Jag längtar efter att pyssla iordning här ute, sätta ner påskliljor i lådorna och ställa något fär...

Av madeleine karlsson - 28 januari 2015 11:29

Det som möter en i spegeln varje morgon är ingen höjdare. Att sova går uruselt kan man säga. Det lämnar spår i form av dåligt humör, oändlig trötthet och irritation men också i form av mörka ringar under ögonen till exempel... De senaste dagarna h...

Av madeleine karlsson - 23 januari 2015 23:22


Idag blev vår son alltså fyra månader. Han har funnits hos oss så kort tid och ändå kan man inte förstå hur man kunde leva utan honom. Det händer mycket på fyra månader. Från att vara ett litet försvarslöst knytte till att nu kunna vända sig, gri...

Av madeleine karlsson - 22 januari 2015 10:38


De bara kom, rullade nedför kinden och bildade snor i näsan så att jag blev tvungen att snörvla. Det bara rann över utan minsta ansträngning och jag var inte beredd. Min man har jobbat i ca två veckor, långa arbetspass och även natt. Det har inneb...

Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards