Alla inlägg den 3 maj 2014

Av madeleine karlsson - 3 maj 2014 11:37

Jag ligger här i soffan och drömmer om enorma fat fyllda med sushi! Stora feta räkor och glansig lax på mjuka bäddar av ris. En stor bytta med soja och wasabi. Alltså jag skulle kunna mörda...

Det jobbigaste med att vara gravid är ju alla de här sakerna som man inte får äta. Gravad lax och sushi bland annat. Eller ja får och får, man får väl men man bör undvika det. Ska man äta det så ska det ha varit fryst x antal dygn osv. Och just dessa saker har jag varit sugen på ända sedan jag fick reda på att hjärtat slog där inne. Fet lax i olika former har jag suktat efter länge, så jädra gött!

För några dagar sedan träffade jag E, som också går runt med en rundad mage, på stan för en lunch. Hon frågade om jag ville ha sushi. Direkt började jag bygga upp den där skyddsbarriären som talar om att låta bli. Men så berättade hon att hon ätit där flera gånger, att en i personalen själv var gravid och åt sushin. Ja E hade till och med sett henne stoppa den i munnen. Hon hade naturligtvis också frågat om den var ok för gravida att äta. Det var den tydligen. Ungefär där sänkte jag garden och lät mitt enorma sushisug ta över helt och hållet. Det var fasen det godaste jag ätit på flera månader! Åååååh, det vattnas i munnen nu när jag tänker på det!

Efteråt så var jag faktiskt helt lugn och tillfreds. Inte ett dugg orolig. Bara mätt! Jag menar serverar man sushi så måste fisken vara behandlad på rätt sätt så att ingen blir sjuk av den, eller? Det finns väl ett regelverk för hur man serverar rå mat? Jag tänker så i alla fall. Har mått prima sedan dess, problemet är bara att nu är jag sugen på sushi heeeeela tiden och det stället serverar bara sushi på lunchbuffen. Det andra sushistället här i stan har något som heter mammasushi. Jättebra tänkte jag tills jag nyss gick in på deras hemsida och såg att de bitarna varken innehöll lax eller räkor, bara gurkor och avokados. Alltså inte min grej! Jag vill ha den feta laxen och matiga räkorna.

Hur har ni andra gjort med det här sushisuget om ni nu haft något? Varför vill min kropp vräka i sig något som livsmedelsverket inte rekommenderar? Så jädra dumt! Alltså, hur gör de i Japan då där man äter rå fisk hela tiden? Får de i sig de här farliga bakterierna eller vad är liksom skillnaden? Har grubblat länge på det här dilemmat...

Allt jag vill är att gå till sushistället och beställa en enorm tallrik slemmig fisk! Hjälp!

Presentation


Förflyttad Eskilstunabo som nu mera samboskapar i Enköping.

Omröstning

Har du varit här förut?
 Jajjemensan!
 Aldrig!
 Inte en susning!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Gästboken

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards